måndag 20 augusti 2012

Första Nyckeltalen - BörsData

Det är lite svårt att hinna med börsen, nyhetsflödet och samtidigt skriva inlägg pga börsdata tar så mycket tid. Jag kan säga att den nya hemsidan är på gång och i bästa fall kommer den igång om några månader.

Men hur som helst så vilja jag tacka för alla nyckeltalsförslag som vi har fått till börsdata i tidigare inlägget - Välj dina egna nyckeltal. Jag har därför tänkt presentera vilka nyckeltal som vi kommer att lanseras nu när vi har fixat beräkningarna / historiken och det fungerar som det ska.

Översikt
-Direktavkastning
-P/E
-P/S
-P/B
-Omsättning/aktie
-Vinst/aktie
-Utdelning
-EK/aktie

Värdering
-EV/EBIT
-EV/EBITDA
-EV/E
-EV/FCF
-EV/OE
-EV/S
-E/EV-%
-EBIT/EV-%
-P/TBV (TBV= Tangible Book Value)
-PEG

Utdelning
-Utdelning
-Direktavkastning
-Utdelningsandel
-Yield On Cost
-Total Utdelning
-FCF/aktie
-FCF-marginal
-Capex
-Utdelning/FCF
-Vinst/FCF

Lönsamhet
-Bruttomarginal
-Rörelsemarginal
-Vinstmarginal
-FCF-Marginal
-EBITDA-Marginal
-ROE
-ROA
-ROA-G (G = goodwill)
-ROIC
-Omsättningshastighet

Skuldsättning
-Soliditet
-Skuldsättning
-Nettoskuld
-Nettoskuld/EBITDA
-Räntetäckningsgrad
-Balanslikviditet
-Rörelsekapital/Långsiktiga Skulder
-Kassa
-Goodwill
-Varulager

Nästan 50 nyckeltal i första lanseringen och längre fram har vi funderingar på att lägga till flera nyckeltal. Det som är riktig intressant blir effekten när man integrerar dessa nyckeltal med tjänster som:

-360 bolag
-10 års historik
-Snitt/Årlig tillväxt beräkningar för 3, 5, 7 och 10 år.
-Jämförbar med historisk Aktiekurs
-Direkt Jämförbart med branschens-/börsens snitt
-Direkt Jämförbar med alla branschens bolag
-Enkel översikt allt på en sida
-Sorteringsbar i Screener
-Avancerade strategier som ”the magic formula”

Allt detta kommer att ingå i den första lanseringen. Kanske det är inte så konstigt att tar så mycket tid!

27 kommentarer:

  1. Herregud vilket arbete! Det är vi som ska tacka dig :-)

    Verkligen imponerande, jag väntar med spänning!

    SvaraRadera
  2. Låter onekligen tidskrävande. Imponerande arbetsinsatts.

    SvaraRadera
  3. Mycket imponerande och lär sätta fart på investeringsivern igen.

    Sedan vill jag även meddela att jag äntligen fått tummen ur och börjat arbeta på min egen blogg. Kommer nog inte att bli någon av de större ekonomibloggarna men med tanke på hur kul jag tycker det är att läsa om andra människors investeringstankar så tycker jag att jag kan bidra lite jag också.

    http://aktieingenjoren.blogspot.se/

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt, det här kommer att bli den enskilt bästa siten för aktieintresserade - hands down!

    Och så undrar man ju lite om inte just detta som du gör är precis det som organisationen Aktiespararna borde ha som ett erbjudande till sina medlemmar? Men man är väl fullt upptagen med sina inre angelägenheter. Jag antar att "hitta kursvinnare" ligger långt efter börsdatas möjligheter?

    SvaraRadera
  5. Spännande, ser fram emot detta!

    SvaraRadera
  6. Ser fram emot det. Keep up the good work!

    Du är helt klart den bästa bloggen!

    / Johan

    SvaraRadera
  7. Mer än jag någonsin hade kunnat drömma om! Dags att lära sig lite fler nyckeltal ;)

    SvaraRadera
  8. Hur mycket kommer tjänsten att kosta?

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Aktiefilosofen
    Tacka mig när hemsidan blir klar, förhoppningsviss om några månader och det kommer bli lite stressigt när det så mycket irriterande små detaljer kvar :)



    AnotherValueInvestor
    Det är faktiskt både för- och nackdel när det är så tidskrävande projekt eftersom det är knappast några andra som vill tänka sig göra liknande när de samtidigt inser att de måste uppdatera allting om och om igen :)

    SvaraRadera
  11. Järnvargen
    Trevlig! Du hamnade direkt i första blogglistan. Ska bli roligt att följa dina inlägg!

    SvaraRadera
  12. Anonym
    Efter lanseringen kommer vi konkurrera ut Hittakursvinnarens fundamentala analys delen. Låt oss säga att de har väldigt lite chans pga att de köper deras FA-data externt och den är rätt så begränsad.

    Hittakursvinnare har istället valt att storsatsa på TA-delen och jag måste erkänna att den har blivit mycket vass och funktioner som jag har inte sett på något program tidigare förutom de mest dyraste alternativen. Fast hur mycket värde ger en avancerad TA-verktyg för långsiktiga investerare?

    SvaraRadera
  13. Gustav & Johan
    Roligt att höra - Tack!



    NärKommerUtdelningen
    Det kan vara en fördel :)

    SvaraRadera
  14. Anonym
    Vi har försökt att fokusera på att visa mer information än tidigare HELT GRATIS.

    Sen mer avancerade nyckeltal och verktyg kommer vi försöka ta en liten summa för om börsdata ska överhuvudtaget ska överleva på sikt. Jag återkommer om priset.

    SvaraRadera
  15. Om ni kan börja nuvarande arbete parallellt med finska och danska large cap samt norska OBX, är troligen det mycket, mycket lockande. Men i alla fall är jag oerhört tacksam för ert kolosalt arbete!

    chliu

    SvaraRadera
  16. Chliu
    Det kan bli tufft men vi har en målsättning att ta med hela Norden. Kanske i början eller mitten av nästa år och i så fall alla Large Cap i början. Problemet är bara att det finns andra viktiga uppdateringar som tex: rullande 12 mån om börsdata ska kunna utvecklas vidare. Så vi har inte exakt valt hur vi ska gå tillväga än..

    SvaraRadera
  17. Stort tack för att du tar initiativet till detta!

    SvaraRadera
  18. Mycket imponerarande. Tyckte det var konstigt att det inte fanns en sådan sida till svenska aktier.

    Börsdata sortera, men vad tycker du om en riktig "stock screener"?

    Får jag fråga hur uppdatera du sidan? Låter OMX uppkopplingar mot sina DB för att överföra data automatiskt?

    mvh
    /Kalle

    SvaraRadera
  19. Kalle
    Screener kommer vara en riktigt så kallade "stock screener" där du kan använda både 50 nyckeltal och historiska beräkningar vilket ger 300 unika kombinationer. Samtidigt är den väldigt enkelt och logisk att använda. Antagligen blir den mest avancerade pga det finns inget liknande i Sverige. Jag själva sköter inte uppdateringarna av aktiekurser utan det är min kollega och det sker via leverantör men när det gäller nyckeltal så är det jag som gör det manuellt.

    SvaraRadera
  20. Det tackar jag för. Det är nämligen den listan som utgör min läslista när det gäller aktiebloggar.

    SvaraRadera
  21. Ska du verkligen uppdatera alla nyckeltal manuellt? Det kommer att vara så mycket tidskrävande? Hur många bolag och nyckeltal ska uppdateras och hur ofta??

    SvaraRadera
  22. Många tal är beräkningar av andra tal, men ändå vilket jobb det måste vara.

    Jag trodde företag skickade informationen elektroniskt till OMX som kunde lätt leverera den vidare till andra.

    Du måste vara skit duktig att värdera företag nu.

    SvaraRadera
  23. Järnvargen
    Du passar in helt perfekt i den listan :)

    SvaraRadera
  24. Investor
    Ja! Mer eller mindre. Allting måste uppdateras 5 gånger/år om börsdata överhuvudtaget ska kunna konkurrera med de största hemsidorna som har liknande information.

    Just nu är det 50 nyckeltal & 360 bolag. Målsättningen är över 100 nyckeltal & 700-800 bolag.

    Jag har haft 4 år på mig att effektivisera uppdateringen och förbättra databasen. Men det ändå tidskrävande projekt.

    SvaraRadera
  25. Anonym
    Det är snarare grundläggande data som skapar nyckeltalen.

    Elektronisk leverans till OMX? Tveksamt eftersom då hade vi sett fler och längre historiska nyckeltal i de flesta hemsidorna men det finns knappast några bra alternativ idag.

    SvaraRadera
  26. Idag höjde Nordea sin riktkurs av Kappahl från 4.50 till 7.50 (!!!)

    60% ökning, nog aldrig sett en sådan "kovändning" ...

    vad säger du?, amatörer? ;)

    SvaraRadera
  27. Anonym
    kan det inte bero på att KappAhl:s aktiekurs var över 6 kr när de släppte analysen :)..

    Man kan nästan misstänka att de följer aktiekursen?

    När det gäller KappAhls analys så har jag ingen uppfattning tyvärr men jag har skrivet lite om KappAhl i nästa inlägg!

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!