onsdag 19 september 2012

H&M:s Omsättningstillväxt och inför Q3

Jag kan börja med att säga att BörsData är på gång och det är en hel del små detaljer som måste fixas när en så omfattande förändring som vi har gjort och dessutom tanke på hur mycket information som vi ska försöka visa. Det kommer bli helt ny sida med nya funktioner fast ändå kommer vi försöka behålla den gamla stilen som är enkelt och lätt att använda. Vi har faktiskt förbättrat mycket vilket gör att det blir ännu snabbare att hitta enskilt bolag, listor, sektorer och branschen.

Nu till H&M:s senaste redovisning av kvartalsförsäljning som kommer i samband med månadssiffrorna. För augusti så ökade H&M försäljning med 6 % vilket var sämre än förväntad men kollar man på snittet för hela Q3 så hamnar den på 10 % i försäljningstillväxt i lokala valutor.

Det är helt ok men det är fortfarande under 10 års snitt som ligger på 12,5-13 %. Förmodligen måste vi förvänta oss liknande tillväxt närmaste 5 åren inklusive valuta påverkan. Fast den faktiska omsättningstillväxten blev bara 7 % efter omräkning till SEK. Den negativa valutaomräkningseffekten kommer från den starka svenska kronan gentemot euron som är H&M största försäljningsvaluta. Det blir intressant om den positiva valutaeffekten (som vi hade föregående kvartal) kan komma tillbaka i fortsättningen. På bilden ser man det när den röda linjen överstiger den gröna.

Här kan ni se hela omsättningstillväxtens (kvartalsviss och rullande 12 mån) utvecklingen under 13 senaste 13 åren.

H&M:s nuvarande tillväxt kommer främst från nya butiker och kollar man på utvecklingen för antal nya butiker så tuffar H&M med en tillväxt på ca 12-13% årligen och kommer förmodligen fortsätta göra det närmaste 5 åren. Nuvarande antal butiker är 2 629. Det är det som är imponerade och vilket också betyder att H&M kommer att sälja mer år. Därför känns inte intressant att diskutera om H&M:s tillväxt kan fortsätta eller inte. Nyligen fick vi veta att H&M öppnar sin första butik i Sydamerika i Chile och att H&M planerar försäljning i Indien med hjälp av partnerskap.

Däremot så handlar det om H&M:s lönsamhet som slutligen kommer att avgöra om tillväxten skapar något värde eller inte. Det är också lönsamheten som bestämmer hur mycket vinsten och utdelningen kan öka på sikt. Som jag har sagt tidigare så tror jag inte att det är realistisk att förvänta sig att H&M kan fortsätta öka sina marginaler lika mycket som historisk och i värsta fall ska man förvänta sig med längre marginaler än vi har sett under toppnoteringarna 2009/2010 pga postiva omvärldsfaktorer. Många glömmer att H&M senaste vinstsvacka kommer delvis av längre marginaler och inte pga. sämre försäljningstillväxt. och att H&Ms tillväxt av antalet butiker är idag högre än det har varit historisk men däremot försäljningstillväxten är inte lika hög pga H&Ms nuvarande storlek.

Så det är inte bara bruttomarginalen som är viktigt att kolla utan också rörelse- och vinstmarginal. Här har ni tidigare marginaler som ni kan jämföra med nästa veckas rapport som kommer den 27/9.

Här kommer min tidigare vinst prognos för 2012 - över 11 kr/aktie och en utdelning som borde hamna mellan 10 - 10,5.


Det var då - Hennes & Mauritz
Ni som har läst boken handelsmännen känner säkert redan till H&Ms historia men ändå liten intressant historik över Erling Persson och H&M.


18 kommentarer:

  1. Varför har du ett så stort innehav i H&M är ditt avkastningskrav runt 4-5% eller?

    Kolla in SBC, ett mycket billigare värdebolag. EV/FCF på runt 6-7 och när bolaget får börja ge utdelning kommer direktavkastningen ligga på runt 10% årligen..

    SvaraRadera
  2. Christoffer
    Jo! H&M har ett hög värdering och det beror framföra allt på den stabila tillväxten.

    Bolagets vinst eller rättare sagt FCF är låg och ligger som du säger runt 4-5% men eftersom bolaget delar ut nästan hela vinsten/FCF så är direktavkastningen relativ hög i jämförelse med andra stabila aktier.

    Men personligen så köpte jag H&M när utdelningen var högre än 5% och idag har jag en YoC på över 6% och om man räknar in utdelningstillväxten närmaste åren så borde jag närma mig på ca 9-10% YoC vilket är ett stabil kassaflöde som jag behöver för att investera i andra aktier.

    SCB - synd att bolaget fanns i NGM annars kunde jag kolla lite snabbt i börsdata!

    SvaraRadera
  3. Okej du har en bra poäng. Men i min värld är det mer riskabelt att köpa H&M på 200 kr än SBC runt dryga 20-lappen helt enkelt baserat på värderingen, framtidsutsikterna och potentiella kursutvecklingen. Det är dessutom alltid vanskligt och riskabelt att extrapolera historisk tillväxt.

    Hur länge kan H&M köpa in billiga kläder som tillverkats i tredje världen under missförhållanden för arbetarna för att sedan sälja vidare det dyrare till konsumenter i Sverige och övriga världen? Personligen handlar jag aldrig kläder på H&M och undrar om min generation verkligen kommer fortsätta handla där.. Miljömedvetenhet och en successiv bortgång från slit och släng till mer kvalitet och hållbarhet tror jag kommer slå igenom allt mer i takt med att kunskapen sprids.

    Missförstå mig dock inte. Jag läser och följer din blogg noga och tycker du gör ett riktigt bra jobb.

    Kolla även in Eurocon Consulting. EV/FCF på runt 6 med en utdelning på 7-8% och en utomordentligt fin utdelningstillväxt. Lär finnas på smallcap inom 2-3 år.

    Med vänlig hälsning,

    Christoffer

    SvaraRadera
  4. Hej Christoffer Jeg blev lidt nyfiken efter at have læst dine indlæg - arbejder du for en af H&M`s konkurrenter eller måske SBC?

    For mig er en blogg en kilde til inspiration - det er op til mig selv at beslutte, hvilke aktier jeg vil investere i.

    Indholdet på 4020.se er seriøst og af meget høj kvalitet, efter min mening den bedste blogg for aktiinvestorer. Venlig hilsen Ole

    SvaraRadera
  5. Jag fick dela upp det här inlägget i två separata delar eftersom inlägget annars skulle bli alldeles för schizofrent. Den första delen handlar om hur olika företag lämpar sig för olika investeringsfilosofier och den andra delen sågar helt enkelt dagens ungdom.

    -----------Del 1--------------
    SBC ser faktiskt inte ut att vara ett helt dumt företag. Däremot tycker jag att det är lite underligt att förorda att man ska byta ut ett av börsens mest stabila företag med en organisk tillväxt på 8-10 % mot ett företag som inte lär dela ut pengar förrän 2014 och som i bästa fall kan förväntas växa med 5 % per år (enligt VD:s ord i senaste kvartalsrapporten).

    Det finns helt klart en chans att en investering i SBC kan ge en fin yield on cost i framtiden. Men med tanke på att man bör diskontera två år utan utdelningar, en risk för förluster motsvarande nästan två årsvinster och ett vikande räntenetto så skiljer sig en sådan analys fullkomligt från det expertområde som 40 % 20 år uppvisar här på bloggen. Därför är det inte särskilt förvånande att han väljer att fokusera på andra företag när han genomför framtida investeringar.

    SvaraRadera
  6. Jag funderade på att helt enkelt stryka sågningen men bibehåller den av pedagogiska skäl. Philip A. Fischer skriver nämligen i sin andra bok (Paths to Wealth Through Common Stocks som jag till skillnad från hans första bok inte kan rekommendera) ganska bra om hur branschers värdering nästintill slumpvis kan fluktuera beroende på dåligt underbyggda "investerarsentiment". En positiv analytiker skulle till exempel kunna hävda att tillväxten i tredje världen är positiv för H&M då deras prisvärda kläder kan ses som det första steget då konsumenter går från billiga klädmarknader till etablerade butikskedjor. Med precis samma antagande (tillväxt i tredje världen) skulle man däremot också kunna hävda att H&M påverkas negativt av tillväxten då lönekostnaderna ökar och det blir svårt att suga ut musten ur proletariatet.

    Som investerare är det därför viktigt att bilda sig en egen uppfattning och det är det som jag vill uppmuntra med följande mer raljerande inlägg:

    ---Del 2---
    Med tanke på att självutnämnda representanter för den "unga generationen" uppenbarligen inte ens orkar med att självständigt kontrollera H&Ms miljöarbete så har jag lite svårt att ta deras påstådda engagemang på något större allvar.

    En bra start skulle vara att faktiskt gå in på H&M och kontrollera tillverkningslandet på lite klädesplagg. Om man då jämför H&Ms produkter med konkurrenterna ser man ganska snabbt att H&M har en klart mer diviersifierad lista på tillverkningsländer än sina konkurrenter och även klarar av att hålla låga priser när produkterna kommer från länder som Portugal och Turkiet. Kinesiska löneökningar skulle med andra ord drabba andra klädkedjor än H&M rejält mycket hårdare.

    Även på miljöområdet ligger H&M bra till och har bland annat försökt med ekologiska kollektioner (se http://www.sydsvenskan.se/sverige/kop-kravmarkta-klader/) vilket inte gick så bra eftersom den "yngre generationen" uppenbarligen inte är villiga att betala en hundring extra för ekologiska klädesplagg. Även om priserna fortfarande är lägre än på t.ex. Carlings och MQ. Därför blandar man istället in ekologisk bomull i barnkläder för att gynna bönder som levererar ekologisk bomull och har även varit mycket aktiva i arbetet mot kemikalier (se t.ex: http://livinggreen.se/blogg/toxicstopper/2012/09/06/greenpeace-fick-hm-att-vaga-de-blir-forst-med-pfc-forbud/).

    Jag förstår att man som aktiv tidninsläsare lätt får intryck av att alla multinationella företag är onda och suger ut fattiga i tredje världen. Men då gäller det att över 70 % av våra journalister röstar på vänsterblocket och troligtvis inte har en aning om hur man bygger en fungerande affärsverksamhet. Till och med det förhatliga McDonalds arbetar hårt med både miljö och internutbildning av lojala medarbetare. Så det gäller att läsa på och inte bara agera med ryggmärgen.

    En sammanställning över den skeva fördelningen av politiska sympatier hos journalister finns förövrigt tillgänglig här: http://www.svt.se/content/1/c8/02/78/74/31/Journalist%202011%20Journalistboken%20kap%2013.pdf

    SvaraRadera
  7. Christoffer
    Du har helt rätt angående den relativ höga värderingen för H&M till och med vid 200 kommer H&M vara högre värderat än de flesta kvalitets aktier. Fast H&Ms stabila fritt kassaflöde och H&M låga capex behov vid nuvarande tillväxt gör den intressant. Låt oss säga just nu är jag mer intresserat av högre säkerhet/stabilitet närmaste 5 åren än högre avkastningen. Men kommer definitiv att kolla mer på mindre bolag som SBC i fortsättningen vilket börsdata kommer vara bra hjälpmedel.

    (eftersom jag tror inte SBC kan vara säkrare ur "verksamhetens stabilitet"? Men jag är inte säker om hur stabil SBC är så därför kan jag inte säga så mycket om H&M säkrare än SBC)

    SvaraRadera
  8. Ole
    Tack för det fina ordet :)..

    Förresten här har du en gammal men bra inlägg om SBC!

    http://investingforvalue.blogspot.se/search/label/SBC

    SvaraRadera
  9. Järnvargen
    Bra kommentar! Det är också lite vad jag menade med H&M stabila utdelning/kassaflöde, fast kanske inte lika stor avkastningsmöjlighet i framtiden som SBC.


    "Paths to Wealth Through Common Stocks"? är den verkligen bättre än han kända bok "Common Stocks Uncommen profits"? Då måste jag skaffa den :)

    SvaraRadera
  10. @40% 20 år
    Jag kan inte rekommendera Paths to Wealth through common stocks. Boken skrevs något år efter Common Stocks uncommon profits och det märks verkligen att den är skriven som ett svar på alla de brev han fick efter att ha skrivit den första boken. Resultatet är att boken är väldigt fokuserad på folks frågeställningar i slutet på 50-talet och inte alls lika tidlös som den första boken.

    Ken Fischer (hans son) skriver förövrigt i förordet till Common stocks (Wiley investment classic upplagan) just om det här problemet. Enligt honom är Common stocks bäst och Fischers tredje bok näst bäst medan Paths to Wealth främst har ett värde för historieintresserade. Eftersom Fischer skriver mycket positivt om kemikalieindustrin som Graham sågar 10 år senare i den sista upplagan av The intelligent investor har jag tänkt att det skulle kunna vara intressant att gå igenom industrins utveckling 1950-1980 med utgångspunkt ifrån Fischer och Grahams böcker. Men det känns mer som ett kandidatarbete i ekonomi än något jag kommer att lägga tid på.

    Gällande SBC kontra H&M skulle jag nog vilja hävda att H&Ms långsiktiga potential är rejält mycket större än SBC:s. Det som är intressant med SBC är snarare att värden inom kärnverksamheten har dolts via misslyckade satsningar och nu kommer att synliggöras. Däremot lär företaget inte växa särskilt mycket då fastighetsservice inte är någon stor tillväxtmarknad och även VD själv har uttalat blygsamma tillväxtmål (5 % per år baserat på att han vill nå 300 Mkr i omsättning 2015).

    SvaraRadera
  11. Tog en titt på Eurocon Consulting vilket jag tycker verkar riktigt intressant. Solida finanser, stabilt ökande marginaler genom åren, bra direktavkastning osv. Däremot kan jag inte förstå varför så många insiders har sålt genom året. Läste någonstans att de var tvungna av legala skäl för att få ut mer aktier på marknaden? Vore kul om någon som kan reglerna bättre än jag förklarar om det kan vara en rimlig förklaring? Jag är alltid väldigt skeptisk när insiders säljer. Folk säger oftast att insiders köper bara av en anledning men kan sälja till flertalet anledningar. Jag är inte beredd att hålla med där då det oftast visar sig att de brukar sälja i rätt tid... till exempel Avanzas tidigare VD som sålde i rätt tid. Idag kunde man läsa om Keith Hill som sålde aktier efter tokrusningen i Shamaran. Vilka signaler ger det till aktieägare om tron på företaget man är ordförande i?

    SvaraRadera
  12. Jag har följt din blogg noga ett tag nu och måste säga att den är jävligt bra! Har läst en hel del böcker det senaste året som du har rekommenderat i tidigare inlägg...

    Nu till huvudsaken, jag förstår att HM är ett populärt bolag här i Sverige, men du har inte funderat på att titta närmare på deras huvudkonkurrent Inditex(zara)?

    /B

    SvaraRadera
  13. Järnvargen
    OK! Tack för det. För att veta när man ska börja beställa nya böcker.

    SvaraRadera
  14. Anonym
    ZARA/Indidex? Nää det har jag inte gjort. Bolaget växer kanske mer än H&M men Inditex har också högre skuldsättning och lägre avkastning beroende på att deras produktion/inköp är lite annorlunda än H&M.

    På något sätt så känner jag mig tryggare med ett bolag som har bland de lägsta priserna. Vilket är deras främsta fördel i jämförelse med ZARA butiker (till och med om ZARA kan erbjuda lite bättre mode än H&M)

    SvaraRadera
  15. Tack för ett riktigt bra inlägg.
    Dock ställer jag mig frågan om det är dags att gå in på börsen nu när USA kommer med ett nytt stödpaket eller om det inte räcker och att man ska vänta istället.

    SvaraRadera
  16. Hej1
    igår var jag på en presentation av avanza, jag blev rätt förvånad när dom hänvisade till börsdata och tänkte wow! min favoritbloggare är rätt stor ändå. det är bara att gratulera eller vad man ska säga...
    keep up the good work!!

    //T

    SvaraRadera
  17. Erik
    Tidigare hade jag nog svarat att vänta för en nedgång men det har jag nu sagt allt för ofta och det händer inget :). Svår fråga men personligen så kommer jag vänta.

    SvaraRadera
  18. T
    Tack! Roligt att höra! Vi har verkligen lagt mycket tid på hemsidan och nästa lanseringen kommer den bli ännu bättre.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!