onsdag 24 oktober 2012

BörsData - Guide inför lanseringen


Äntligen kan vi snart lansera den nya hemsidan och då pratar vi om bara veckor innan den kommer igång. Den har under en längre period, tagit stor del min tid och vilket har gjort att jag inte har kunnat vara lika aktiv med bloggen som tidigare. Men nu när jag ser det färdiga resultatet så känns det som att det har varit värd ansträngningen. Jag tror att börsdata kommer hjälpa många att göra bättre investeringsbeslut. Detta genom att få tillgång till unik info och nyckeltal på ett snabbt sätt som inte var möjligt tidigare. Den stora skillnaden mellan den gamla och nya börsdata är  helt nya funktioner som jag har länge funderat på men inte lyckades få igång förrän nu.

Snabbguide för BörsData
Nu har jag tänkt skriva lite mer om hemsidan och vilka tjänsterna och funktioner som är nya. Jag hoppas att det underlättar för er som är intresserade och har väntat på att nya börsdata ska komma igång.

1- Bolagssida
2- Sökning
3- Nyckeltal
4- Screener
5- The Magic Formula
6- Helårs eller Kvartalsuppdateringar?
7- Hur mycket är Gratis?


1-Bolagssida
Här har vi försökt behålla fördelarna med gamla börsdata genom att ha kvar listan till vänster med börsbolagen. Den stora skillnaden blir att du på en enda sida, har en bättre översikt på bolagets historiska aktiekurs på 10 år (som är förvald). Samtidigt får du möjligheten att se flera nyckeltal med 10 års historik.

2-Sökning
På gamla börsdata har vi fått många önskemål om just bolagssorteringen. Den tog för lång tid. Vi har verkligen försökt att göra det både enklare och snabbare att hitta det bolag man söker efter utan att behöva bläddra för mycket.

Snabb Sökning
Här kan du snabbt sortera fram exakt det bolag du är ute efter. Du kan man skriva antingen en del av bolagets namn (spelar ingen roll om det är början eller slutet av bolagets namn). T.ex. om man skriver, ”Ab” - ”Ass” eller ”loy” så kommer man alltid få fram bolaget Assa Abloy. Lika så om du skriver tick förkortningen av ett bolag.

I exemplet nedan så ser du att om du söker på ”BIO” så får visas alla bolag som innehåller ordet på något sätt. Samtidigt kan man få fram Scania genom att skriva ”SCV” som är börsförkortningen.

Sorteringslista
du göra en mer detaljerad sökning så kan du sortera på olika listor som:
-Länder
-Börslistor
-Sektorer
-Branscher

Här kan du se vad de olika listorna innehåller:

Det gör att du kan välja från ”Alla bolag” ändå ner till enskilda ”Branscher”.  Tidigare när du sökte på en sektor som ”Sällanköpsvaror” så du man allt ifrån Mediabolag till Bettingbolag. Idag har du möjligheten att fin sortera genom att välja bransch som te.x. ”Kläder o Textil” då får du fram alla renodlade klädbolag. 

3- Nyckeltal
Då vi idag har en mycket bättre databas än tidigare så kan vi visa fler nyckeltal. Totalt är det ca 50 nyckeltal. På nyckeltalstabellen kan du enkelt se 10 års utveckling och senaste värdet som är jämförbar med branschsnittet.

Översikt över alla nyckeltal i de olika kategorierna:

Detaljer för varje nyckeltal
Varje enskild nyckeltal är klickbar för att man ska kunna förstora upp och se mer detaljerad information. 

Det du får fram är ny ruta och där kan du jämföra historiska utvecklingen direkt med Branschen och OMX.  


Jämför Bransch
Här ska du på ett smidigare sätt kunna jämföra alla bolag i en bransch. Väljer du att se HMs direktavkastning så kan också jämföra direkt med andra klädbolag som KappAhl, MQ, Odd Molly osv. Det du får se är:
-Nuvarande direktavkastning
-10års historisk i ”mini diagram”
-3, 5, 7 och 10 års snitt.
-Jämförelse med Bransch Och OMX. 

4-Screener
Nu kommer vi till en mer avancerad screener. Lägger vi ihop antalet nyckeltal och möjligheten att få fram olika historiska snittberäkningar så får vi över 300 olika unika sökningsmöjligheter. Här har vi valt att utveckla en screener där man får se alla bolag utan att behöva fin justera olika intervaller vilket vi tycker passar bäst för Stockholmsbörsen. Det gör också att du inte missar några bolag och inte heller behöva lägga tid på att hitta bra intervaller. Det kommer alltid finnas anledningar till att vissa kvalitetsbolag inte hamnar i olika intervaller.

Tanken är att du ska lättare ”Screena” med hjälp av flera nyckeltal samtidigt. Idag visar vi 9 olika värden och där 3 sista nyckeltalen går att välja själv. Personligen tycker jag att den blir ett av de mest kraftfulla sorteringsverktygen som finns idag för alla börsbolagen i Sverige. Ändå är den enkelt att använda utan att du behöver filtrera.

Bolagssortering
Samma sorterings möjligheter som bolagssidan där du enkelt kan sortera fram olika:
-Länder
-Börslistor
-Sektorer
-Branscher

Nyckeltalssortering
Här kommer möjligheten att välja de olika nyckeltalen som idag finns på bolagssidan (nästan 50 stycken) och samt välja olika tidsintervaller som:
-idag
-2011
-Snitt/Årlig tillväxt 1 år
-Snitt/Årlig tillväxt 3 år
-Snitt/Årlig tillväxt 5 år
-Snitt/Årlig tillväxt 7 år
-Snitt/Årlig tillväxt 10 år


Sorterings exempel 1
Du vill se de bolagen som har högsta direktavkastningen idag men ändå kunna sortera på utdelningsandel och fritt kassaflöde (EV/FCF = är motsvarigheten till direktavkastning fast för fritt kassaflöde men i form av decimal än snarare procent).


Sorterings exempel 2
Vill du göra en mer historisk sortering över de bolag som har haft den högsta utdelningstillväxten (årlig tillväxt) under 5 år ändå kunna sortera på utdelningsandelen i snitt 5 år och den totala utvecklingen av Yield on Cost under 5 år

5-Strategier - The Magic Formula
Här ska du kunna testa hur ”The Magic Formula” har fungerat historiskt. Du kan själva välja datum, antal bolag, återinvestering av utdelningarna och välja bort Finans & Fastighetsbranschen som inte passar in formulan och direkt jämföra den historiska avkastningen mot OMX-Index.

Du kan också se detaljerad historik över vilka bolag som köptes och såldes årligen och vilken avkastning man har fått för varje köp/sälj och årsvis.

De bästa bolagen - The Magic Formula
Självklart får du också en lista över de bolag som hamnar högt i listan för tillfälligt enligt ”The Magic Formula”.

Målsättningen med strategier är att ta fram flera intressanta investeringsmetoder som tex: Grahams Formula, Buffett, Peter Lynch och Z-Score längre fram. Tanken är att du ska:
-se utvecklingen över olika tidsintervaller mot index.
-Se detaljerad köp/Sälj
-Se senaste bolagen som passar bäst för strategin.

6- Helsårs eller Kvartalsuppdateringar?
Det har tagit lång tid att samla all data och är sista nyckeltalen är baserade på senaste bokslutet (2011) vilket betyder att det tyvärr är ett gap på 2-3 kvartal för alla bolag.

Vi har funderat länge på om vi skulle erbjuda bara årliga värden och uppdateringar vid bokslut eller försöka göra det mer avancerad genom att visa kvartalsdata och uppdateringar med möjligheten visa senaste 12 mån rullande nyckeltalsvärden för alla bolag/nyckeltal.

Vi insåg snabbt att vi måste uppdatera kontinuerligt efter varje kvartalsrapport för varje bolag för att kunna erbjuda en mycket bra tjänst som saknas idag. Det gör också att vi kan längre fram visa:
-utvecklingen av nyckeltal i kvartalsnivå (4 ggr/år)
- nuvarande och historiska utvecklingen av rullande 12 mån värden

Det gör också att vi kan visa den senaste utvecklingen och värderingen för alla bolag, branscher, sektorer och OMX.

När kommer senaste uppdateringarna ske i så fall?
Vi kommer att jobba så fort så möjligt med att uppdatera senaste kvartalvärden och jag hoppas att vi kan erbjuda senaste 12 mån värden i början av 2013. Då blir det troligtvis Q3-2012 eller Q4-2012 för många börsbolag som inte har brutet bokslut.  Efter det blir det automatiska uppdateringar efter varje kvartalsrapport respektive börsbolag.

7- Hur mycket är Gratis?
Nu kommer den andra viktiga frågan - ska vi ta betalt? Och i så fall hur mycket?

Vi har gjort det enkelt genom att visa de mest använda nyckeltalen:
-Direktavkastning
-P/E
-P/S
-P/B
-Omsättning/Aktie
-Vinst/Aktie
-Utdelning/Aktie
-Eget Kapital/Aktie

Dessa är helt gratis för alla besökare utan något krav för medlemskap. Samtidigt erbjuder vi dessa nyckeltal inom screener. Vilket innebär att idag bjuder vi mer information än den gamla börsdata helt gratis.

Resten av nyckeltalen och att kunna använda den mer avancerade delen av screener kräver att man betalar en liten summa på 50 kr när man vill använda tjänsten. Då får man tillgång till allt under 1 vecka. Ingen bindningstid eller registreringskrav. Det enda man behöver är att skapa ett enkelt konto genom mail och lösenord (dvs, helt anonymt) och betalar via SMS eller Payson när man vill använda tjänsten.

Vi har lagt mycket arbete under en lång tid för att utveckla hemsidan (inte bara samlig av data utan också mer avancerad programmering och webbutveckling) och dessutom ska vi försöka kontinuerligt uppdatera efter varje kvartalsrapport i fortsättningen. 

Då hoppas vi att ni inser att vi måste på något sätt ta betalt om hemsidan BörsData ska överhuvudtaget ska fortsätta att utvecklas. Det stora problemet med den gamla hemsidan var att det var mer eller mindre gratis hobbyprojekt vilket gjorde att vi varken kunde lägga den tiden som krävdes för att uppdatera ordentligt eller vidare utveckla nya tjänster.

I fortsättningen har vi planer på att:
-Lansera nya länder som, Danmark, Norge och Finland.
-Erbjuda många fler nyckeltal
-Skapa flera färdiga strategier
-Skapa helt nya och unika tjänster
 Och m.m

Hur mycket än jag tycker att den nya BörsData har börjat bli en av de mest intressantaste tjänster för en investerare på nätet, så handlade ändå om att det är ni användare som själva bestämmer om det är värd att betala en liten summa för den unika tjänsten eller inte.


Då kan jag inte låta bli att fråga:

Tycker du att det är värd att betala 50 kr för en veckas användning för den nya BörsData?

74 kommentarer:

  1. Ser riktigt bra ut.. Är redan en flitig användare av sidan och det kommer inte bli mindre :)
    50kr är ju fullt rimligt med tanke på allt arbete som ligger bakom, dock känns en veckal lite lite. Finns det möjlighet skulle man kunna ha ett alternativ 100kr för en månad?

    SvaraRadera
  2. Anonym
    Den andra alternativet är 1 mån för 150 kr och sen går det uppåt om man vill så gärna ha en lägre tid.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Börsdata är en jäkligt fin och smidig hemsida och uppdateringen verkar ju kunna bli hur grym som helst så självklart tycker jag det är värt att slänga in en slant för det arbete ni lägger ner och för att kunna uppdatera sidan i framtiden. Hade själv hellre sätt en månadsavgift men lägger gladeligen ut en femtiolapp lite då och då! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Chris
    Intressant med månadsavgiften!



    Fråga till ALLA!
    Hur många andra vill hellre ha Månadsavgift än bara en Vecka?

    SvaraRadera
  5. Vilket jobb, storartat! Det här har man verkligen väntat på. Jag personligen skulle hellre ha det månadsvis.

    /M

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Jag har följt din blogg nu i snart 1 år och jag tycker att du gör ett kanon jobb. Jag och min sambo ser verkligen fram emot lanseringen av nya Börsdata. Vi tycker att 50kr är okej men även vi tycker att en vecka känns lite. Vi skulle gärna vilja använda tjänsten längre, säga 1 månad. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  7. Ser ju jättefint ut. Jag tycker valfrihet är bra. Varför inte erbjuda både vecka, månad och år?

    SvaraRadera
  8. Ser väldigt intressant ut och en 50-lapp för tillgänglighet är inte mycket (fast jag håller med om att en vecka kanske blir för lite, vad sägs om möjlighet att förlänga veckan för en mindre summa?)

    För mig blir det avgörande om datan är tillförlitlig. Vilka källor är det som används?

    SvaraRadera
  9. Mattias & Anonym
    Roligt att höra! Kanske vi ska se över tidsperioden och ändå försöka vara flexibelt som passar för flera.

    SvaraRadera
  10. Anonym - Källa?
    All data kommer direkt från delårsrapporter och årsredovisningar från respektive börsbolag. Det skulle jag kalla det för en tillförlitlig källa.

    Det är också därför det är rätt så tidskrävande jobb att hämta alla data från rapporter fast slut kvalitén blir mycket bättre än övriga finanssidor där de köper informationen från andra källor som inte har alltid rätt. Vår fördel är att vi har egen databas som vi själva kan lita på och uppdatera.

    SvaraRadera
  11. Har man som ni gjort ett fantastiskt jobb så ska man ta betalt. Gör så att man kan välja. 50 spänn en vecka. 100 kr en månad. Eller fullt ut VIP för 1000 om året eller mer.

    Bra killar ska ha bra betalt.

    SvaraRadera
  12. Jag kan tro att börsdata är en tjänst man gärna skulle besöka ganska frekvent.

    För mig känns det bara problematiskt att betala för en så kort tid som en vecka och skulle gärna se att det gick köpa längre perioder.

    Kan tänka mig att för 50kr/vecka kanske man betalar 10 ggr per år under sporadiska tillfällen för att kolla upp nyckeltal inför någon investering.

    Säg att det i stället skulle kosta 500kr/år vilket skulle innebära samma intäkter för er men förmodligen många fler återbesök av användarna.

    Jag tror i alla fall i regel att man ska göra det så enkelt som möjligt med internettjänster och betalning varje vecka känns inte som det enklaste alternativet.

    SvaraRadera
  13. Gediget arbete! Jag har aldrig tidigare sett något liknande. Instämmer med tidigare att per månad vore bättre.

    mvh
    Bonden

    SvaraRadera
  14. Fantastsik Borsdata. Jeg vil foreslå, at ALT brug af borsdata koster penge og at alle abonnemter er Prenium, og at der f.eks. et årsabonnement på SEK kr. 500.
    Hvad mener I andre brugere af borsdata om dette forslag?
    Mvh Ole

    SvaraRadera
  15. Hej 4020 jag är 21 år och håller på att bygga upp min portfölj just nu, för mig är den här informationen mycket värd, jag vet att det gäller att spara och investera så mycket som möjligt därför känns 50kr/veckan lite mycket för vi som vill besöka sidan ofta, jag tycker att 500kr/år är en rimlig kostnad tror även att du får fler betalande på det viset, en win-win!

    Tack för en grym blogg
    /Pär

    SvaraRadera
  16. Hej Perran

    Det glæder mig, at du også synes at SEK kr. 500 er et rimeligt beløb. For klarhedens skyld, jeg mener at alle brugere af Borsdata skal betale SEK 500 pr. år, det er rimeligt når man tænker på det store arbejde 4020 og hans kollega lægger i projektet.
    Mvh Ole

    SvaraRadera
  17. Anonym, Bonden & Perran
    Tack! Det är bra att få lite synpunkter om hur mycket ni tycker är en rimligt nivå.

    SvaraRadera
  18. Ole
    Jag tror att det är ändå bra att fortsätta behålla gratis informationen för allmänheten som ändå vill få en grundläggande informationen. Sen hoppas jag vi kan erbjuda mer tjänster och på det sättet ge mer värde för de som betalar en liten summa längre fram.

    SvaraRadera
  19. Hejsan,

    Jag använder Hitta Kursvinnare och där betalar man ju för ett år (895 kr, 1995 kr/år om man vill ha realtidskurser). Själv kan jag tänka mig betala upp till runt 1200 kr/år för tjänsten.

    Jag ser poängen med att kunna köpa bara en vecka och en månad och det är helt rimligt att det är en högre kostnad för en vecka resp. en månad än för ett helt år.

    SvaraRadera
  20. Rättelse, jag menar att om det kostar 1200 kr/år blir det en kostnad 23kr/vecka att då ta 50kr/vecka är rimligt enligt min åsikt.

    SvaraRadera
  21. Nya börsdata ser ut att bli grym! Jag tycker ni ska fixa en månadsprenumeration, där man anger sina kortuppgifter, och det automatiskt förlängs om man inte avbryter det själv. Det kommer ni tjäna på, ni fångar in användarna på längre sikt. Om ni tar betalt för ett år eller en månad i taget, så kommer användarna en gång om året, eller en gång i månaden bli påmind, och ta ett nytt beslut. Bättre för er att man gör det en gång, och att det sen automatiskt rullar på. Hör av er om ni behöver hjälp med betaltjänst, har en kompis som har koll.

    Mvh.
    Tobias.

    SvaraRadera
  22. Hej

    Det ser kanonbra ut, Bra jobbat! Självklart ska ni ta betalt för de utökade tjänsterna.

    Jag håller med föregående talare om att det bästa, om ni vill tjäna pengar, är att man anger kortnr och det dras pengar varje månad a la Spotify. Vem köper ett mobilabonnemang för 3588 kr/år men om det kostar 299kr/månad så låter det inte så farligt. Ange aldrig årskostnad med andra ord. Tar ni 50kr/vecka en gång så kommer folk bara orka göra det någon eller max några gånger per år.

    Jag har själv hitta kursvinnare bas som kostar 595kr/år (de priser som nämndes tidigare var för Pro och Pro plus versionerna). Så att lägga sig på runt samma årskostnad är väl inte dumt tycker jag, alltså 50kr/månad. Kostar det 100kr/månad så börjar det nog bli så pass saftigt att folk kommer att ta det en månad och sedan avsluta det efter de gjort sina analyser men för 50kr så skulle man inte bry sig. Eller så har ni en pro version för 99kr/månad som innehåller de mest avancerade nyckeltalen/funktionerna.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  23. 595kr/år var visst om man är medlem i aktiespararen (som jag är), fel av mig.

    / Johan

    SvaraRadera
  24. Haha.. censurerade du just mitt inlägg?

    Dr Nils

    SvaraRadera
  25. Dr Nils
    Nopp! Jag ingen spärr för kommentarer (aldrig behöv göra det) och allting kommer fram automatisk.

    SvaraRadera
  26. Anonym
    När det gäller Hittakursvinnare så är den en av mest prisvärda programmen för aktieägare och deras utveckling mot häftiga TA-verktyg är riktig bra.

    Däremot så har de knappat gjort någonting kring FA och idag så tror jag att BörsData är en bättre alternativ!

    SvaraRadera
  27. Tobias
    Jag förstår fördelen med automatisk månadsprenumeration och vet också att många andra hemsidor som gör det. En fördel är säkert att användaren inte behöver göra om hela betalningen om och om igen.

    Men samtidigt vet jag inte om jag verkligen vill ha det i BörsData. Tanken är att användarna själva ska bestämma när de behöver tjänsten och betala för olika tidsperioder. Då har vi för tillfälligt försökt att ta bort bildningstider och prenumerationer.

    Hur som helst tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  28. Johan
    Jag tror att vi ska försöka få fram olika prisklasser och ju längre period desto billigare och det gör att man tjänar att ha en längre abonnemang.

    SvaraRadera
  29. Imponerande! Märks att ni lagt ner mycket tid!

    Angående betalning så tycker jag det är självklart att ni ska ta betalt och att det är bra med olika alternativ på tidsperioder. Personligen skulle en vecka åt gången passa bra, men har förståelse för de som vill ha längre.
    Kanske går att ha olika alternativ?

    SvaraRadera
  30. Johannes
    Vi ska försöka erbjuda olika tidsperioder och jag misstänker ändå att vi kommer hamna på minst 1 mån. Sen det viktigaste blir i så fall vilket pris vi väljer att ta!

    SvaraRadera
  31. Student-Vatten&Bröd25 oktober 2012 16:21

    Jag tycker ni ska införa studentrabatt för oss med lite sämre inkomst. 200 kr per månad motsvarar 11 % av mitt månadsparande, vilket jag tycker är mycket pengar.

    SvaraRadera
  32. Wow man gratulerar!

    SvaraRadera
  33. Vilket riktigt bra jobb ni har gjort. Jag är imponerad och har samt kommer fortsätta använda mig av era tjänster. grymt bra!

    SvaraRadera
  34. Bra jobbat.....som vanligt !!
    Synpunkter på priser....
    Frågan är om man skall ta 49.- eller 50.- för en vecka? Tyvärr tror jag att 49.- ger en större bruttointäkt.
    Mitt förslag blir alltså: 49.- /vecka, 149.-/månad och 499.-/år.
    Dessa värden borde fungera för de flesta seriösa aktieinvesterare.
    Besser

    SvaraRadera
  35. Hej
    Fantastiskt arbete. Klart skall ni ta betalt. Jag själv vill nyttja tjänsten. Men jag tänker mig att jag vill gå in lite då och då. Då vore det bättre med ett längre abonemang, typ år, halvår.. kanske olika alternativ.

    Tobbe

    SvaraRadera
  36. Hej, Jag ser fram emot att få se nya börsdata som verkar bli grymt.
    Risken med ditt upplägg med att betala 50kr för en vecka är att de flesta kommer använda endast gratis funktionerna och ytterst sällan (kanske bara 1gång per år) betala.
    Ett bättre upplägg hade varit att alla som vill använda börsdatan måste registrera sig och som ny registrerad så får man använda börsdata gratis i 20dgr sedan kostar tjänsten en summa varje månad som en prenumation.
    Priset tror jag är bäst att lägga under 100sek/månad där gränsen går för många. Så ca 69, 79, 89/sek per månad tycker jag låter rimligt och tror att det upplägget kommer slå 50sek/vecka med hästlängder då de flesta annars bara kommer använda gratis funktionerna.

    SvaraRadera
  37. Tycker tjänsten ser grym ut! Har använt gamla BörsData en del under mina studier. Ett upplägg med 49kr/veckan, 99kr/mån, 499kr/år tycker jag är mest rimligt. Då skulle jag slå till med ett helår. Vid dyrare priser blir det isf sporadiska veckor (vilket säkerligen skulle landa på mindre än 499kr).

    Vi alla är ju olika priskänsliga, så är det ju bara. :)

    SvaraRadera
  38. Student Vatten/Bröd
    Jag hoppas att vi hittar en bra nivå som är prisvärd för alla besökare vilket också innebär att vi måste nog se över våra priser.

    SvaraRadera
  39. Investor & Frihetsinvesteraren
    Tack! Roligt att höra!

    SvaraRadera
  40. Besser
    Låter som ganska logiska prisnivåer!



    Tobbe
    Vi ska också försöka erbjuda halv-/helår.


    SvaraRadera
  41. Stormrik
    Det var nytt idé med skapa konto = prova på gratis på en begränsad tidsperiod! - har inte tänkt på det tidigare.

    Sen hoppas jag också att vi lyckas hitta bra prisintervaller och tidsprioder. Fast som du säger vi tror fortfarande att de flesta besökarna kommer använda de gratis funktioner som kommer att finnas eftersom motsvarande information på så lätt tillgängligt finns inte någon annanstans.

    SvaraRadera
  42. Footstomp
    Jo! Vi alla har olika uppfattningar om priser och jag hoppas ändå att vi lyckas fånga en nivå som passar de flesta användarna. Det skapar ändå win-win för alla och som många andra har tidigare påpekat i tidigare kommentarer.

    SvaraRadera
  43. Hej,passar på att tacka för en mycket bra hemsida. Jag är pensionär och är nog en "normalsparare" ca 30000/år Det jag uppskattar är att prenumerationen automatiskt avslutas och att man samtidigt får frågan igen.Kostnaden av50kr/v tycker jag är rimligt. Det blir också psykologiskt bra då jag då fokuserar mina beslutsunderlag under en viss tid

    SvaraRadera
  44. Anonym
    Jo! Jag gillar faktiskt att vi inte ska ha något krav på bindningstid eller prenumerationskrav och användarna själva bestämmer när de betala/använda tjänsten.

    SvaraRadera
  45. Hej,
    Bra jobbat! Enastående!
    Aktiespararna har ju ett liknande program som man kan använda för 700 kronor /år men data uppdateras dagligen.
    Jag vet inte som Börsdata är kopplade mor Börsens server för daglig uppdatering eller inte.
    Mitt förslag är 50 kronor/vecka men också möjlighet för årligt abonnemang för återkommande kunder för en årlig avgift..

    SvaraRadera
  46. Kandal
    Det är lite svårt att jämföra börsdata med hittakursvinnaren eftersom vi har fokuserat enbart på mer avancerade FA-Analyser medan Aktiespararnas program är mycket mer TA-verkyg.

    Till och med vi har dagliga uppdateringar av aktiekursen så krävs det mycket innan vi kan jämföra oss med Hittakursvinnaren. Därmot så tror jag att vi kan uppdatera kvartalsrapporter mycket snabbare :)

    En annan sak som nämns i tidigare kommentarerna är att man måste också vara medlem hos aktiespararna för att kunna använda programmet vilket också kostar en hel del /år.

    SvaraRadera
  47. Hej, gör det enkelt för dig/er själva så att ni kan fokusera på innehållet/kvaliteten i tjänsten.

    79 kr / månad, ingen bindningstid, inga andra alternativ. Om tjänsten är bra stannar användarna, och priset är tillräckligt lågt för att prova en månad.

    Om detta fungerar flera år, höj priset för NYA användare om det behövs, ej för de som var med från början ( belöna kundlojalitet genom att behålla det lägre priset )

    Ser mycket fram emot det om kvaliteten i datat är hög.
    Lycka till!

    AAA

    SvaraRadera
  48. AAA
    Jag tror att vi har hittat en bra lösning så att vi kan fokusera på lansera och vidareutveckla hemsidan :)

    Kvaliteten för datan och nyckeltalen är mycket hög. Däremot så är inte alltid så enkelt att visa historiska snitt/tillväxt-värden på ett rättvis sätt pga extrema variationer i många nyckeltal.

    Till och med om det kan upplevas som "konstiga värden" så är det ändå rätta beräkningar och resultat. Med andra ord vi har mycket förbättringsjusteringar kvar för att göra informationen mer användbar i fortsättningen.

    SvaraRadera
  49. Hallå. Vlken grym sida det kommer bli. Som någon skrev: 49:-/vecka, 99:-/månad eller 499:-/år tycker jag låter som tre tänkbara alternativ. Med dessa priser skulle nog de flesta välja årsalternativet vilket ger en större användning av din sida. Tror jag.

    SvaraRadera
  50. Anonym
    Efter alla bra kommentarer så tror jag att vi ska försöka hålla oss till dessa prisintervaller som du nämner.

    Det känns rätt så flexibla priser för de som tänker använda en kortperiod och för de som har tänkt ha hemsidan som mer regelbundet informationskälla.

    SvaraRadera
  51. Hej ser ut att bli riktigt bra!

    50kr är inte mycket för allt hårt jobb ni lägger ner men ser nog att jag själv som inte är konstant aktiv i mitt investerande kommer använda sidan lite sporadiskt. Ibland 5-6 ggr/vecka och ibland så kan det ofta gå någon vecka mellan varje gång.
    Då kommer det nog ta emot att slänga iväg ett sms för 50kr varje gång jag vill kolla lite saker.
    Förstår att jag får en vecka per betalning men kommer upplevas som per gång och då kommer jag nog "nöja" mig med gratisdelarna.

    Så en prenumeration på 99kr/mån alternativt 1 år för 500-700kr är nog något jag mycket lättare nappat på!

    Så jag ser det och kanske är fler som håller med, vill att ni ska få in så mycket pengar som möjligt för ert jobb, det förtjänar ni!

    Tack för en utmärkt sida som fått mig att vilja investera!

    Mvh,
    Pierre

    SvaraRadera
  52. Pierre
    Tack! Jag tror också att det är lite olika behov för varje enskild investerare. Sen hoppas jag också att vi längre fram kan erbjuda mer värde för medlemmar än besökare.

    SvaraRadera
  53. Köp läge ?


    www.cqnet.se

    SvaraRadera
  54. Hej, tack för en mycket bra blogg och en fantastisk tjänst i form av börsdata!
    Men jag har ett förslag på förbättring. Gör graferna i HTML eller något liknande och inte i flash. Då fungerar det även i telefon och surfplattor!

    Med vänlig hälsning

    Martin

    SvaraRadera
  55. Martin
    Det är faktiskt nya grafer som vi använder och jag tror att det är HTML5/Java - både snabbare och fungerar utmärkt i iPhone och Ipad.

    SvaraRadera
  56. Mats
    Inte riktigt :) fast det finns en del billiga bolag som Svedbergs som påverkas indirekt från dåliga byggsektorn.

    SvaraRadera
  57. Jag tycker det skulle vara värt pengarna, men skulle gärna testa tjänsten först i säg 3 dagar.

    SvaraRadera
  58. Anonym
    Jag tror eller rättare sagt hoppas att du kommer ändå få en ganska bra hum om hur tjänsten är och vad vi erbjuder när du bara genom att använder den gratis versionen av börsdata.

    Det är faktiskt mycket mer information som är helt gratis än tidigare och alla besökare kan ta del av den utan något krav på konto/medlemskap. Helt fritt.

    Medlemskapet blir intressant först när du vill använda mer avancerade nyckeltal och sorteringsmöjligheter.

    SvaraRadera
  59. Det här blir jäkligt spännande tycker jag, kan du inte sätta ett lanseringsdatum?

    SvaraRadera
  60. Anonym
    Det är många små justeringar som är kvar och som dessutom svårt att gissa hur mycket tid som krävs. Vissa små fix tar mycket längre tid än man tror. Men jag skulle kunna säga alltifrån 1-4 veckor?

    SvaraRadera
  61. Jag tycker ni ska behålla en gratis del så man kan prova på tjänsten och skapa en uppfattning om tjänsten samt en premium del som innebär att man får alla de nya funktionerna. Att direkt betala 500 kr för ett år känns iaf för mig som att köpa grisen i säcken när jag inte vet hur jag kommer använda tjänsten eller i vilken utsträckning.

    Jag är själv inte så insatt i aktier att jag har nytta av en mycket mer avancerad tjänst utan värdesätter främst att det är tillförlitliga siffror, inte källmässigt utan att de är uppdaterade och inte ger ene felaktig bild. Exempelvis påverkar ju extrautdelningar så att det ger vissa bolag helt sjuka yields räknat på dagskursen, så om ni kan särskilja på de "speciella" förhållanden som det är vissa år vore det guld.

    SvaraRadera
  62. Anonym
    Det kommer bli gratis en ganska stor del av börsdata. Det känns naturligt eftersom vi har tidigare haft gratis tjänst. Eftersom så pass mycket är gratis så kommer du kunna se exakt vad vi erbjuder.

    Om du vill kunna se övriga mer avancerade nyckeltalen så kan du fortfarande ha möjligheten att prova en kort period för en mindre summa.

    När det gäller extra utdelningar så är lite svårt med historiska data pga att det är få bolag som lämnar detaljerad information i årsredovisningarna. Men vi har fortfarande möjligheten att visa senaste årets extrautdelningar men inget som vi har idag.

    SvaraRadera
  63. Hej 4020! Hur gör ni med uppdateringar av börsdata? Måste ni uppdatera allt manuellt eller kommer det in med automatik. Det verkar vara ett mastodont arbete....

    Projektet är spännande och det ska bli kul att se utvecklingen av börsdata.se

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  64. ägamintid
    Tyvärr så måste det uppdateras manuellt från kvartalsrapporter och Årsredovisningar. Det enda sättet.

    Nu när vi ska lägga till kvartalsdata och 12 mån rullande värden (i början av nästan år) så måste vi uppdatera respektive bolag varje kvartal.

    SvaraRadera
  65. Har ett starkt önskemål att ta in HM i min portfölj, men har tyckt att den har varit för dyr. Min fråga till dig är följande,
    Om du nu inte hade haft några HM i din portfölj, till vilken kurs hade du vågat väntat till att den skulle komma ner till? Är väldigt sugen på att ta in ett knippe nu till 220 kr, helst skulle jag vilja vänta till 210 kr, men är osäker om den kommer ner till dessa nivåer, vill helst inte köpa för dyrt. Hade jag redan haft HM i min portfölj hade jag köpt ytterligare HM först på kurser under 200 kr. Hur hade du resonerat i mitt läge? Skall tillägga att jag är en värdeinvesterare och tänker behålla för alltid, om nu inget drastiskt händer som förändrar min syn på bolaget.

    Tack på förhand
    /Daniel

    SvaraRadera
  66. Daniel
    Helst under 200 :) men samtidigt måste man också ta hänsyn till bolagets grundläggande tillväxt som gör att på sikt kommer aktiekursen följa upp i takt med vinsterna ökar. Däremot hur snabbt det kommer att ske beror helt och hållet på marginalerna som visar sig att vara svaga för närvarande.

    På din fråga om 220 eller 210 är det mycket svårt att säga. Många skulle nog gissa att H&M kan gå ändå ner till 200 eller lägre om börsen går ner kraftigt. Men det blir ändå gissning när ingen vet vad som kan hända med aktiekursen.

    En lösning kan vara att ha en bred intervall där du börjar köpa lite vid 220 och mer nere på 215 och ännu mer 210 och längre. Det gör att du inte blir lika beroende på ett enda aktiekurs och i värsta fall om kursen inte går ner längre än 118-119 så har du ändå köpt lite.

    Glöm inte att ha lite kontanter kvar och inte köper allting på en gång i fall om H&M går under 200!

    SvaraRadera
  67. Ja, under 200 hundra hade varit underbart :) Jag har ca 20 % i likvider kvar, dessutom ett månadssparande på 20 k. Jag har gärna 30 % av portföljen i HM, på så sätt är det nog bäst och göra som du säger och köpa för ca 30 % av mina likvider och öka på om ev kurs går ner. Problemet är att jag skulle bli oerhört besviken om kursen studsar upp vid säg 216, men det är ju det som är det svåra med aktier. Men då jag sparar en betydande summa varje månad, är det alltid gott och ha lite torrt krut kvar om nu börsen skulle gå ner.
    Har en portfölj idag bestående av MCD, Fortum, Tesco, Veolia och Kinder Morgan. Känns som det är dags att ta in Sveriges bästa bolag i mitt tycke i portföljen.

    Tack för en bra blogg.

    /Daniel

    SvaraRadera
  68. Daniel
    Med de senaste marginalerna så är risken inte så stor att H&M kommer tillbaka till 240-250 närmaste tiden. Och om aktiekursen går upp till tex: 230 så tror jag ändå att du kan få möjligheten att köpa vid 220 vid en ny nedgång.

    Med andra ord du behöver nog inte ha bråttom att köpa H&M vid dessa nivåer :)

    SvaraRadera
  69. Tusen tack för dina synpunkter. Det blir till att sy ihop en strategi gällande köpordrar från 215 och nedåt och hoppas på en nedgång så att vi kan handla billigt (verkar ju inte helt omöjligt vi kommer in i lite sämre tider som det ser ut). Det är ju ändå utdelningarna vi skall leva på längre fram :)

    /Daniel

    SvaraRadera
  70. Daniel
    Vi får hoppas att det går ändå ner till 200 innan det vänder. Det är många som inte inser är att omsättningen fortfarande växer och som den har alltid gjort närmare 2-3 åren medan det är marginalerna som gör att vinsten har stagnerad.

    För eller senare så kommer det blir en slags botten för marginalen och då kommer vinsten öka lika med omsättningen vilket är ca -+ 10%. och redan nästa år kan man börja snegla på 2014 års vinstnivå vilket borde hamna runt 12,50 - 13 kr med dagens relativ låga marginaler. Då kan vi börja prata om 250-260 kr lite mer rättvis om H&M tillväxt fortsätter.

    En risk kan det däremot vara H&M tillväxt i nya koncept som &Ohter Store, COS och Monki som kan vara mer kostsamt än tidigare tillväxter vilket kan påverka marginalerna ännu mer.

    SvaraRadera
  71. Ser fram emot lanserandet av börsdata. Vilket jobb!!

    Angående HM så känns det fullt möjligt att vi kommer ner mot 200 om börsen vill ditåt. Men känns det inte som att den tappat väl mycket på en månads säljsiffror? Jag har iaf köpt en liten post men avvaktar lite innan ytterligare köp

    SvaraRadera
  72. Johsa
    Det tar alltid mer tid än man tror men snart - bara de små justeringarna blir klar.

    När det gäller H&M så är det en bra köp på dagens nivåer. Det jag tror är att marknaden är rädd för att H&M senaste försäljningsnedgång kan hålla i sig för en längre period. Däremot så vilja så gärna se marginalernas utveckling i nästa bokslut som kommer nästa år Jan.

    SvaraRadera
  73. Hej!

    Jag undrar hur branschnyckeltalen tas fram för bolag som ex. Bilia som är den enda noterade bilåterförsäljaren?

    SvaraRadera
  74. Anonym
    Bilia ingår i Sällanköps- och konsumentprodukter och ingår i branschsnittet för liknande bolag som tex: Mekonomen, Byggmax, Clas Ohlson, Elektra Gruppen, osv. För att se vilka bolag som ingår i branschen - Välj nyckeltal - Välj sen jämför bransch.

    Längre fram ska vi också försöka förbättra branschsnittet så att det blir jämnare jämförselsetal. Idag varierar den lite mer pga höga-värden för vissa bolag/år.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!