söndag 20 januari 2013

Varför Apple & Svedbergs?

Jag kommer inte skriva långa analyser med flera nyckeltalsjämförelser som jag brukar göra på grund av tidsbrist. Sen handlar inte köpet av Apple och Svedbergs om långsiktighet som det brukar vara när det gäller utdelningstillväxt. Utan mer om avkastning till låg risk.

Köpet handlar främst om nuvarande värderingen i relation till fritt kassaflöde och lönsamhet. Då har jag också fokuserat mest på historiken och har inte tagit så mycket hänsyn till framtidsutsikter.


Apple
 Jag tycker att bolagets nyckeltal tar för sig själv:
-Rörelsemarginal: 30 %
-Vinstmarginal: 23 %
-ROA: 19 %
-FCF-marginal: 27 %
  
Lägg märke till att fritt kassaflöde är lika/högre än vinst per aktie vilket är mycket ovanligt. Det ser man bara i bolag som genererar ett stort operativ kassaflöde fast har väldigt små investeringskostnader.Dessutom en enorm historisk tillväxt. Men jag har varken kollat/räknat på den framtida tillväxten. 

Apple - Omsättningstillväxt och marginaler

Apple - Vinst & FCF per aktie

Apple - Operativ kassaflöde & Capex

Det handlar om Kassa och Kassaflöde
Idag har Apple en totalt kassa på 121.251 miljoner dollar vilket ger 128 dollar/aktie. Lägger man också på den årliga fria kassaflödet på så där 45.000 miljoner dollar årligen. Dvs ett fritt kassaflöde på 46 dollar/aktie så blir det ett trevligt huvudvärk för bolaget och aktieägarna. 


Om vi nu teoretisk antar att nästa 5 år lyckas Apple bibehålla sin höga fritt kassaflöde och lönsamhet. Efter 5 år så blir det ett totalt kassa på:

358 dollar/aktie.

Skulle du kunna tänka dig köpa en aktie för 500 där du vet att kassan kan motsvara mellan 350 – 400 om 5 år? Där du köper hela verksamheten för 100 - 150 dollar.

Sen handlar det också om vad Apple kommer att göra med den enorma kassan men slutligen så blir det nog blandning av större utdelningar, återköp och investering/förvärv.  

Risker?
Självklart så har jag respekt för alla som tycker att Apples enorma tillväxt är inte hållbar och till och med om tillväxten fortsätter så är det inte säkert att bolaget lyckas ha samma marginaler. Dessutom i en bransch som utvecklats så snabbt kan allting hända.  Därför tycker jag inte att man ska försöka göra långsiktiga analyser för ett bolag som Apple.

Jag tror inte jag har sett något liknande tillväxt på så kort tid. Vilket också talar för att det är antagligen ohållbar. Fast jag kan inte bortse ifrån att många man känner använder Apples produkter på ett eller annat sätt. Jag har aldrig sett något liknande totalt dominans. Jag tror att den trenden kan hålla i sig några år till. Om jag har fel så hoppas jag att bolagets starka kassa kommer att dämpa nedgången. 

Köpet:
Första köp gjorde på 506 dollar och om det går ner så kommer jag öka runt 450-460.


Svedbergs
Här kommer jag inte skriva så mycket om. Det har redan gjorts många fina analyser om bolaget.  Av defensiven analys av svedbergs och Värdebyrån - Svedbergs

Här handlar det mest om bolagets fina lönsamhet och fritt kassaflöde som man köper rätt så billigt pga att bygg-/fastighetsbranschen har haft rätt så tufft senaste åren.  Det är faktiskt en av de få bolag som har haft positiv fritt kassaflöde senaste 10 åren och dessutom ganska hög fritt kassaflöde tack vare bra lönsamhet och låg investeringsbehov vilket är ganska ovanligt för branschen(tom. hela börsen).

Fritt Kassaflödes marginal senaste 10 åren för branschen

Samma sak när man kolla på investeringsbehovet:

Detta betyder att Svedbergs kan fortsätta att dela ut ganska stor del av vinsten och i år kan det hamna på 1-1,5 kr/aktie. Ca 4,6 - 6,8 %. Detta pga att både omsättningen och vinsten har fallit kraftigt senaste åren.

Osäkerheter:
1-Den jobbiga konjunkturen kan i värsta fall fortsätta några år till.
2-Konkurrensen inom badrumstillverkare ökar och kan påverka framtida marginaler.

Men jag tycker ändå att den låga värderingen ger ganska bra skydd för osäkerheterna.

Jag måste också tillägga att Svedbergs är ingen aktie för långsiktiga pga den framtida osäkerheten. Det är mer om bolagets lyckas återgå till mer normal värdering och nedgången känns ändå ganska begränsad i dessa nivåer. Med andra ord ganska låg risk och möjlighet till bra avkastning om det vänder och om inte så får man ändå bra direktavkastning.

13 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i allt ovan om Apple.

    Sålde själv en större del av mitt innehav i veckan som var i Apple, det tog emot lite. Behövde dock pengarna till annan investering som jag tror mer på, så egentligen en no brainer.

    //Property investor
    En blogg om fastighetsinvesteringar utomlands. Vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

    SvaraRadera
  2. Property Investor
    Jag vet inte om jag skulle kalla det för "No Brainer" eftersom det finns ändå en risk att vinsten kan gå ner kraftigt. Men så länge Apple lyckas hålla samma nivå när det gäller VPA & FCF så är jag nöjd.

    Många pratar om tillväxten måste fortsätta vilket är inte nödvändigt om inte marginalerna faller kraftigt :)

    SvaraRadera
  3. Jag köpte själv mina första aktier till en kurs av 485 usd för ca 1 vecka sedan. Nivån var så aptitlig så att jag till och med finansierade detta med att sälja av hälften av ett annat innehav.
    Vilket jag väldigt sällan brukar göra, men tog chansen då jag tycker att kursen är otroligt nedtryckt.

    SvaraRadera
  4. GrazingLady
    Jo! Det kändes lockande när den har gått ner från toppen 700 fast till slut handlar det om Apples vinsttillväxt eller vinstnivå om det visar sig att vi har köpt billigt eller inte :)..

    SvaraRadera
  5. Spännande att följa utvecklingen och uppdelningen av din portfölj.

    En liten reflektion angående långsiktighet: Apple har enligt morningstar en "narrow moat". Dessutom 5 stjärnor, så de anser att den är väldigt köpvärd för tillfället.

    Svedbergs har väl däremot inga särskilda konkurrensfördelar, och än mindre bestående sådana, och skulle då kunna vara en placering på mycket kortare sikt.

    Dvs Apple kan mycket väl platsa i en långsiktig portfölj trots att det är ett teknikbolag men inte Svedbergs - åtminstone om man snöar in på "moats" så som jag gjort.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
  6. 40p 20

    Sant :) Man kan aldrig vara säker men jag tror att fortfarande att Apple kommer att tjäna bra med pengar i många år till.

    SvaraRadera
  7. Är du fortfarande positivt inställd till fortum? Jag funderar stark på att köpa in mig i bolaget nu på dessa låga nivåer. Även om utdelningen sänks till 0,7 euro landar man på en hög direktavkastning.

    Mvh
    John på Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  8. GrazingLady
    Det hoppas jag också på. Samtidigt ser man det tydligt omkring sig där mer och mer man ser och känner använder Apples produkter.

    Sen tror jag också att det kan ta en längre tid innan Apples produkter börjar bli omoderna/konkurreras ut vilket ger en "säkerhetstid" att gå ur i fall om man har gjort fel bedömning.

    SvaraRadera
  9. John
    Näää,,,Jaaha :) Det var en svårt fråga. Visst kan jag tänka mig köpa till den höga direktavkastning. Samtidigt har jag lärt mig en tidig läxa att försöka undvika bolag med stora investering/kapitalkostnader. Lika så känsliga för politiska risker som jag har lärt mig genom E.ON :)

    Men fortsätter det gå ner så kan jag tänka mig lite,,bara lite :)

    Eftersom nedgång risken minskar fast sen finns det valuta risk också!

    SvaraRadera
  10. Kul att du börjat göra affärer igen och välkommen till Apple-klubben :)

    Vill även gratulera till börsdata - den nya sidan ser riktigt riktigt bra ut och jag tror du har en framtida vinnare med den mängd unik data du lyckats få ihop. Det är bara att fortsätta utveckla både tekniken och affären så ska du se att det där kan bli en fin intäktskälla! Ska själv ta mig i kragen och prenumerera så fort jag får mer tid över att analysera bolag. Kul även att du delar med dig av de insikter du kommit fram till när du gått genom historiska siffror för alla bolag!

    SvaraRadera
  11. Apple har ju sjunkit till 450 nu efter rapporten. Blir det till att fylla på lite?
    Jag själv är en stor beundrar av deras produkter, så jag funderar själv på att köpa en post :)

    Jag vill ställa en enkel fråga, som jag ställer till samtliga ekonomibloggar jag läser för tillfället:

    För en lekman som enbart har en 15 år gammal gymnasial utbildning på ekonomiprogrammet, vilken bok skulle du rekommendera som nr 1 för att börja lära mig om investering? Jag vill förstås rikta mig mot defensiv värdeinvestering och utdelningar.

    I portföljen idag har jag H&M, Swedbank, Beijer Alma och Blackpearl. Den senaste köpte jag för länge sen enbart på rekommendation från en vän, men den får ligga kvar tills vidare.
    Tacksam för alla tips!

    SvaraRadera
  12. Finanstankar
    Tack :).. Få se hur länge jag blir klubbmedlem! Det kommer hända mycket spännande med börsdata. Snart kommer vi uppdatera senaste kvartal och sen fokusera på lägga in historiska kvartal och rullande 12mån för att kunna bättre analysera/följa bolag.


    SvaraRadera
  13. Primalisten
    Jag har köpt flera omgångar nu efter nedgången. Det kommer nog bli bra fast jag tror inte att det blir långsiktig investering.

    Då ska du börja med en bra bok som ger en bra grund/översikt över olika investeringsstrategier:


    Investera som mästarna - från Aktiestinsen till Soros!

    http://40procent20ar.blogspot.se/2010/11/investera-som-mastarna-fran.html



    Sen kan du också läsa:

    http://40procent20ar.blogspot.se/2009/01/aktieskolan.html


    och kolla en bra samling av filmer:

    http://40procent20ar.blogspot.se/2011/12/basta-investeringstips.html

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!