söndag 3 februari 2013

H&M - inga mer lull-lull analyser

Lite kort om H&Ms Q4 för 2012.

Denna gång kommer jag inte skriva så mycket om marginaler, omsättnings- och vinsttillväxt.  Omsättningen ökar som vanligt plus/minus 10 % medan vinsten ligger still. Liten kort jämförelse senaste 5-6 åren mellan 2007 - 2012.

Om H&Ms vinst hade utvecklats i samma takt eller bättre än antalet butiker så hade vi haft en vinst per aktie mellan 16 - 20 kr och samtidigt skulle man kunna lätt motivera ett aktiekurs  över 300 kr.

Det man inte ska glömma bort är att historisk (senaste 30-40 åren) så har H&M haft en butikstillväxt på ca 10 % årligen.  Det är de sista 10-15 åren som har H&M ökat takten till 13-14 %. Samtidigt kan man tacka för utmärkt marginal- och försäljningstillväxt för den årliga vinsttillväxten mellan 25-30 % fram till 2005-2006. Jag har sagt tidigare att man inte ska förvänta sig vinsttillväxt mer än 10 % årligen närmaste 5-10 åren till och med om antalet butiker växer över 10 %.  Det är också därför man inte kan betala för mycket för aktien.

Du tjänar inget på lull-lull analyser.
Som vanligt så är de flesta analyser positiva till H&M kraftiga tillväxt i alla möjliga länder (själv har inte längre koll på hur många nya länder det handlar om längre)  Inte nog med det så ska de också växa med nya konceptbutiker och fyra-fem andra märken och satsa på nya områden.

Alla gillar självklart att höra sånt.  Det gör jag också. Men man ska inte glömma bort att H&M är inte direkt lågvärderat bolag idag. Om man lyssnar på andras analyser som säger att:


-Sen ett halv år senare väljer att ta paus i H&M precis innan det går ner till 210

-och nu H&M blir mode i vår igen när aktiekursen gått upp till nästan 240 kr

Så är det knappast man tjänar något på. Men det som är intressant med H&M är att bolaget har varit stillastående i intervallet mellan 200 - 250 under så lång tid att många väljer att börja köpa vid 210 och sälja vid 240.

Nu till en mer kritisk analys!
Jag tror att de flesta behöver mer ”negativ analys” som tar upp senaste problemen med H&Ms rapport. Till och med om det är kan vara kortvarig problem så är det ändå bra att ta upp.

För mig har H&M alltid handlat om:
-Bra lönsamhet/marginaler
-Stabil tillväxt
-Låg investeringsbehov
-Säker utdelningstillväxt

Det bara att det en del saker som små irriterar mig i senaste bokslutet.  

Capex utveckling!
Det är inte bara antalet butiker som växer stabil utan också H&Ms investeringsbehov. Snart 3000 antal butiker som kräver en viss underhållskostnad. Samtidigt ska det också investeras ännu mer för att kunna hålla procentuella tillväxten i antalet butiker.



Capex har ökat med 21 % årligen vilket borde vara positiv när större del av capex är ren investering som antagligen kommer att öka framtida vinsten. Det bara att det är svårare idag att säga H&M är lönsam bolag som ”KRÄVER” små investeringar för att fortsätta växa. Om man kollar på H&Ms operativa kassaflöde så har den ökat bara 13 % årligen. Idag har H&M tyvärr mer kostsam tillväxt än tidigare fast stor del av detta beror på också stillastående vinster/kassaflöde pga längre omsättningstillväxt och marginaler.

Den viktiga frågan är när kommer så kallad ”ketchupeffekten”? Självklart är det bara en tidsfråga innan vi kan förvänta oss högre vinster men frågan är hur stor vinsttillväxt kan vi förvänta oss? Och om vi får dra fördel av både omsättningstillväxt och tillväxt genom högre marginaler (tidigare höga nivåer)? Eller om vi ska börja nöja oss med längre marginaler när nu H&M ska växa kraftigare i alla möjliga fronter?

Kassa till Utdelningen!
En sak är säker -H&M är just nu ej STABIL utdelnings/utdelningstillväxt aktie så längre kassaflödet inte ens täcker bolagets utdelningar.

Men bolagets vinst (10,23 kr) högre än utdelningen på 9.50 kr?

Det har göra med H&Ms bolagets fritt kassaflöde.
Enkel matematik för 2012:

H&Ms Operativ Kassaflöde:
11,96 kr/aktie

H&Ms totala Capex/investeringar:
4,15 kr/aktie

Fritt Kassaflöde:
7,81 kr/aktie

Utdelning:
9,5 Kr/aktie

Det som kommer från kassan:
1,7 kr/aktie (2 800 Mkr)

Detta har hänt tidigare men jag gillar inte när det upprepar sig.  Så länge H&M har ett kassa över 17 000 Mkr, soliditet över 70 % och knappast några räntebärande lån så är det ingen fara för utdelningssänkning närmast tiden. Men för eller senare måste vinsten/kassaflöde fortsätta växa innan vi kan börja prata om stabil utdelningstillväxt.

Framtida vinsttillväxten är självklart för många men det som oroar mig är att H&Ms satsningar i dessa nya konceptbutiker och andra märken än själva H&Ms kärnbutiker som vi vet har fungerat bra tidigare. Jag hade heller sett bara den gamla goda tillväxten av H&M butiker till lägre kostnader/risk. Men..men kanske H&M ska ändå växa kraftigt när många mindre konkurrenter inte kan i dessa dåliga tider? Och någon gång ska H&M ändå dra nytta av sin stora kassa? Tiden får visa om H&M kan fortfarande växa lönsamt till och med om det sker i nya former!

13 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg! Vi får hoppas alla dessa nya butiker går med vinst.

    Mvh ekonomisk trygghet

    SvaraRadera
  2. Tak for endnu et interessant indlæg om H&M. F.s.v. angår tøjsalg generelt sker en stadig stigende andel via internettet og smartphones Jeg har ikke læst så meget om H&M`s satsninger der, jeg ved, at de starter op i USA til høsten -jeg synes, at det er klogt, at de har udskudt lanceringen til deres infrastruktur er klar. Du er helt sikkert godt orienteret om H&M`s satsninger inden for dette område,og det vil være interessant at høre dine kommentarer. Mvh Ole

    SvaraRadera
  3. Bomullsodling är katastrofalt ur miljösynpunt, slit&släng samma sak, suga ut arbetare står inte heller högt i kurs. Det går inte direkt att få tag på billigare arbetskraft i hela världen än vad H&M har och på sikt känns det inte rätt att tro att folk ska köpa nya klädor i massor bara för att de har råd.

    H&M går fortfarande bra och är ett av de ledande företagen men man vet ju varför som sagt...Går inte att ha för höga tillväxtmål där. Tror det går att tjäna mer pengar på bankaktier under närmsta tiden.

    Stora uppsidor när företag klantat sig i just den branschen eller när det har varit stora lågkonj.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet! H&M kommer undan med att vara dyrt för att det är allas älsklingsaktie. Personligen kan jag tänka mig att köpa in mig, men isåfall under 200, gärna under 180.

    / Snåljåpen

    SvaraRadera
  5. Många av oss som kallar sig värdeinvesterare älskar som alla andra tillväxt men det är vinsttillväxt vi vill se. Det är bara att vi inte tycker om att betala för den. Det är alltid mer risk att köpa gröna bananer. Det kan hända mycket innan dom mognar. Sen är det det där med populära bolag, vi börjar kallsvettas direkt.
    Kalle56

    SvaraRadera
  6. Ekonomisk trygghet
    Det hoppas jag också :) fast jag skulle önska mig som detaljerad-redovisning inom dessa nya etableringar vilket underlättar att se hur dålig lönsamhet det är och hur det växer i relation till omsättningen.

    SvaraRadera
  7. Ole
    H&M ger knappast mer information än nödvändigt i dessa frågor. USAs Online satsning har skjutits upp 2 ggr nu och frågan är om de har problem eller om de vill göra det bra (med kvalité som VD säger ofta)?

    Det är en del online satsningar på gång: - Från senaste bokslutet:

    # Det nya modevarumärket & Other Stories öppnar under våren 2013 de första butikerna i Spanien, Tyskland, Danmark, Storbritannien, Italien, Frankrike och Sverige. I dessa länder samt i Belgien, Finland och Nederländerna lanseras & Other Stories via online-handel på stories.com.

    # I januari 2013 lanserades en helt mobilanpassad H&M shop online på H&M:s åtta befintliga onlinemarknader

    # Klädbolaget Hennes & Mauritz satsning på online shopping via smartphones och surfplattor har fått ett mycket gott initialt mottagande.Det sade vd Karl-Johan Persson i samband med presentationen av det fjärde kvartalets resultat."Vi har lanserat appar för både Iphone och Android och mottagandet har varit väldigt bra. Redan efter drygt en vecka har vi haft mer än 1 miljon nedladdningar. Hittills ser det väldigt bra ut", sade H&M-chefen.

    # Onlinemarknaden växer alltmer – framför allt är det mobil shopping via smartphones och surfplattor som ökar kraftigt. För att möta denna snabba utveckling lanserade koncernen i januari 2013 en helt mobilanpassad H&M shop online på H&M:s befintliga åtta onlinemarknader. Parallellt med detta intensifierade H&M under hösten arbetet med online-expansionen för att framöver lansera H&M shop online på övriga marknader inom koncernen. Lanseringen av H&M shop online i USA flyttades fram till sommaren 2013 främst på grund av att mer tid behövdes för anpassningar till den amerikanska marknaden men också som en följd av de ökade satsningarna på mobilanpassad shopping.

    # Utöver detta kommer Weekday att lansera online-handel i 18 länder under 2013. Även H&M Home kommer att fortsätta att expandera.

    SvaraRadera
  8. Viktiga frågor
    Det är "viktiga frågor" som H&M måste handska med oavsett om de vill eller inte. När det gäller miljö och hållbarhet har H&M varit framkanten men det är lite svårare att säga när det gäller arbetskraft.


    http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/hm-vattensatsar-med-wwfs-hjalp_7853682.svd


    http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.322496/har-ar-hms-nya-bomullsmal-2020


    http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/gamla-hm-plagg-blir-nya_7731804.svd

    SvaraRadera
  9. Viktiga frågor
    Det vill säga ännu flera anledningar varför man inte kan förvänta sig alltför hög vinsttillväxt och marginaler i framtiden!

    SvaraRadera
  10. Olle Qvarnström
    Det gäller att vara kritisk till sig själv och sina egna analyser hela tiden. Annars är det lätt hänt att man följer med massmedias/analytikernas (till och med VD:n) skönmålningar om framtiden och glömmer bort riskerna.

    Sen kommer H&M alltid vara älskningsaktie och det finns bra anledning till det också :)

    SvaraRadera
  11. Kalle56
    Absolut! Det bara att det finns en stor variation av så kallad "värdeinvesterare" där som både kan tänka sig köpa H&M och inte alls tom. om aktiekursen går ner till 200 :)

    Det är det som är så fascinerande med investeringar. Nästan alla gör helt olika analyser på exakt samma fakta!

    SvaraRadera
  12. Tak for fin information. Det ser ud til, at H&M nu for alvor satser
    på Online-handel, det bliver spændende at følge udviklingen i den kommende tid. Kinneviks VD Mia Brunell Livfors har plats i H&Ms styrelse, mon de ikke har lyttet lidt ekstra til hende i forbindelse Onlinesatsningen, hun må have erfaring fra såvel Zalando som Cdon. Det er vigtigt at infrastrukturen er på plads - når forhåbentligt - tusindvis af ordrer tikker ind, således at kunderne får en positiv oplevelse. Jeg har læst at Zalando indimellem har haft problemer på dette område, det gælder såvel levering af varer som bebandlig af returvarer. Mvh Ole

    SvaraRadera
  13. Ole
    Det var intressant info! Tack för det. Det är fullt möjligt!

    SvaraRadera