söndag 25 augusti 2013

Stabil Avkastning? Regel 1 - Antal aktier

Om en nybörjare som gärna vill ha tips om hur man skulle snabbt och enkelt gå tillväga för att hitta bra bolag för säkrare avkastning så skulle jag ge tre enkla regler.  Detta inlägg kommer handla om den första regeln.

Regel 1 - Utvecklingen av antal aktier
Kanske den enskild främsta nyckeltalet som har en tydligt relation mellan utveckling av bolagets utestående aktier och hur aktiekursen har utvecklats. Att kolla på bolagets utveckling utan att ta hänsyn till utvecklingen i utestående aktierna kan bli missvisande. Läs gärna också en tidigare inlägg om ämnet - Rekordresultat men ej för aktieägarna.


Nu har jag gjort två jämförelsetabeller för att visa den stora skillnaden mellan de bolag som har missköts sig genom att öka antalet aktier mest och de bolag som har haft oförändrat i antal. Om vi börjar med 10 års historik mellan de två olika kategorierna:

De bolag som har mest ökning i utestående antal aktier senaste 10 åren haft i snitt -53% i aktiekursutveckling och bara 2 av 20 bolag hade positiv utveckling. För de bolag som hade oförändrat antal aktier hade mycket bättre avkastning, 190 % i snitt och 15 av 20 bolag hade positiv utveckling.

Om vi skulle ta en kortare tidsperiod,  5 år:

När man väljer att kolla på senaste 5 års period så ser man det ännu tydligare att bolagen som har haft kraftigt ökning i antal aktier på korttid är det också samma bolag som har haft lika kraftig nedgång på aktiekursen. Många av dessa bolag har kontinuerligt gjort nyemissioner för att klara av kostnaderna i olönsamma verksamheter. Sen finns det också bolag som har haft stora investeringskostnader under en längre tid eller också haft sämre utveckling i kombination med stor skuldsättning. Ett utmärkt exempel är KappAhl:


KappAhls värderingen? - Aktiekurs vs Börsvärde!

Under 2010 hade KappAhl sitt "All Time High":
-Aktiekurs:  175 kr
-Antal aktier: 12,51 Miljoner
-Börsvärde:  2 200 Mkr

Senaste värden:
-Aktiekurs:  34 kr
-Antal aktier: 75,04 Miljoner
-Börsvärde:  2 570 Mkr


Om man kollar på aktiekursutvecklingen i jämförelse med antal aktier så hittar man en mycket tydlig relation. Aktiekursen ner med 80% medan antal aktier har ökat med 5 ggr. Samtidigt är börsvärdet är nästan samma 2 200 i jämförelse med 2 570 Mkr.

Så frågan är KappAhl fortfarande köpvärd? Omöjligt att svara på eftersom det handlar om framtida vinstutveckling men det man inte ska glömma bort är att KappAhl måste generera lika mycket i vinst som tidigare i nuvarande aktiekurs eftersom börsvärdet är ännu högre än historisk.

Slutsats: Om du vill hitta stabila bolag och bolag som med högre sannolikhet kommer få bra utveckling framöver så ska du kolla på hur bolagets utestående aktier har utvecklats och också kolla närmare på om det finns framtida risker för nyemissioner på grund av hög skuldsättning, stora investeringar eller förvärv planer.

17 kommentarer:

  1. Som vanligt mycket bra inlägg. En del saker tål att repeteras.

    Men jag missförstod rubriken.....
    Själv tycker jag att det är bättre att ha många aktier i stabila utdelningsbolag än att ha några få.
    Och när jag tittar på 10 års historik så har ju Lundbergs fördubblat antalet B aktier i en fondemission i maj 2011.

    Så jag tycker fortfarande att det är bättre att ha ett stort antal aktier i bra bolag som HM och Lundbergs än att bara ha några få och enstaka. Både fondemissioner och split är väl egentligen bra vägar att få fler aktier.

    Men jag förstår dina synpunkter och håller helt med. Man skall akta sig för nyemissioner och IPO´s om man vill investera långsiktigt.
    Besser

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet. Kan man se detta i börsdata?

    SvaraRadera
  3. Vad jag kommer ihåg har kappahl aldrig varit uppe i 175 kr.
    enligt din graf låg kappahl kring 120-140 kr i jan feb. är lite konstigt att de fick en köprekomendation på 80 kr då.
    http://www.di.se/artiklar/2010/2/22/kappahl-handelsbanken-hojer-riktkursen/

    urklippt ur 09/10 årsredovisning
    "Högsta betalkurs var 77,00 kronor den
    22 mars 2010 och lägsta betalkurs var 39,40
    kronor den 2 september 2009. Vid utgången
    av räkenskapsåret var KappAhls börsvärde
    3 977 MSEK och p/e­talet beräknat på årets
    vinst var 9,9."

    SvaraRadera
  4. just ja, jag själv har undrat lite varför grafen på tex avanza visar 175kr när den aldrig var uppe där.
    Anledningen till att jag kom ihåg det var att jag började handla med aktier då och brände mig rätt rejält på kappahl. jag mailade kappahl förut om varför men de hade ingen riktig förklaring som jag förstod. hoppas att du kan lista ut det om du har lust och tid.
    tack för en bra blogg
    // robert

    SvaraRadera
  5. besser1
    Håller med att man ska öga bolag som H&M och Lundbergs.

    Nu kan hända att jag också missförstår ditt inlägg men just split, omvänd-split och fondemission justeras alltid historik vilket innebär att antalet aktier ökar inte i verkligheten eller rättare sagt börsvärdet blir detsamma. Men självklart det är trevligare när antalet ökar i portföljen.

    Jag misstänker ändå att du menade något annat och vet redan att det är bara vid olika typer av emissioner som antalet aktier ökar eller rättare sagt utspädningseffekt :)

    SvaraRadera
  6. Daniel
    Inte just nu. Vi har det nyckeltalet och har också konkreta planer att försöka lägga till. Men när exakt det blir av vet jag tyvärr inte pga det är fortfarande mycket utvecklingsarbete kvarstår.

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Både aktiekurserna stämmer beroende NÄR man kollade på aktiekursen. Nu har KappAhl har gjort kraftiga emissioner i olika steg vilket har gjort att aktiekursens historik har justerats efter dessa nyemissioner.

    Innan emissionerna hade KappAhl toppnotering kring 70-80 kr och efter alla emissioner har historiska aktiekursen har ändrats till nuvarande toppnotering 175 kr.

    Kollar man i gamla årsredovisning 2009 så ser man att det var 70-80 medan senaste redovisningarna ser man att det är 170-180.

    Kolla bara PA Resources som har gjort väldigt många emissioner. Aktiekursen har en toppnotering på ca 10 000 kr :)

    http://www.borsdata.se/comp/par

    SvaraRadera
  8. Om man nu ska kika på historik, går det inte komma runt problemet genom att bara titta på profit? Och glömma alla antalet aktier?

    SvaraRadera
  9. Anonym
    Det enklaste är antalet aktier. Då ser man det tydligast. Men du kan ändå se skillnaden om du jämför historiska utveckling mellan Vinst/aktie och Vinst i Mkr.

    Men att bara kolla på ett nyckeltals utveckling som vinst/aktie eller bara vinst i Mkr säger inte så mycket om det har förekommit utspädning.

    SvaraRadera
  10. "Både aktiekurserna stämmer beroende NÄR man kollade på aktiekursen"
    Ja så är det ju. men på den tiden var väl antal aktier 75 miljoner ( samma som idag, emissioner plus omvänd split)
    Hur som vid aktiekurs på 60kr var börsvärdet runt 4000 Mkr på den tiden. däremot om man gör som du
    Börsvärde: 2 200 Mkr på 175
    Det är här det känns som något är galet. Borde väl inte spela någon roll När man kollar. Börsvärdet borde väl vara lika hur man än vrider och vänder på det. kan vara något jag misar. :S
    man kanske får fundera kring ett vinst/börsvärde-tal :)
    // robert

    SvaraRadera
  11. Anonym
    Om man ska justera till tillbaka så måste historiska antal aktier justeras. Problemet med KappAhl så är har den lite mer komplicerat om man jämför med enklare emissioner eller split.

    Jag tror också att du kan ha rätt angående 4000 Mkr i börsvärde. Då kan man också säga att antalet aktier borde justeras till:

    3000-4000 Mkr i börsvärde / 175 = Så där mellan 17 till 22 Miljoner utestående aktier under 09/10

    SvaraRadera
  12. 2006-2009 hade kappahl 75 miljoner utestående aktier, en toppkurs på 75 kr ger börsvärde på 5,625 miljarder kr..alltså långt kvar till all time high, väl?

    se s3 2 i årsredovisningen:
    http://investors.kappahl.com/files/press/kappahl/1459506-1.pdf

    mvh

    SvaraRadera
  13. Anonym
    Jo! Såg det - lite konstigt eftersom senaste årsredovisningen är det helt andra siffror - dvs efter justeringarna:

    http://investors.kappahl.com/files/press/kappahl/KAPP_aR2012_1106_sv.pdf

    kolla på sid: 19 och 20 så ser du att den högsta börsvärdet var 3977 på en notering på 53 kr. Hur som helst så är det ändå högre än 2 200 Mkr :)

    Till och med på din länk - den gamla årsredovisningen säger att börsvärdet är 3977 Mkr (sök på börsvärde)!

    Det känns som en del feljusterade siffror som KappAhl presenterar - eller så är jag som tänker helt fel :)

    SvaraRadera
  14. Hej igen,

    3977 är ju börsvärdet vid årsskiftet, ATH är på runt 5,6 miljarder SEK, det historiska börsvärdet borde väl inte förändras till följd av emissioner och omvända splittar?

    Sedan har väl kappahl sin "årsredovsningsperiod" sep-aug, kanske därför du får fel i dina historiska siffror?



    mvh

    SvaraRadera
  15. Anonym
    Regeln är att börsvärdet ska inte förändras och det som ändras är antalet aktier och aktiekurs historien.

    Du kan ha rätt med 5,6 miljarder i börsvärde och i så fall så borde historiska antal aktier vara: 32 miljoner under 2009 vilket passar utmärkt vid (175 * 32 = 5,625 Mkr )

    SvaraRadera
  16. Lite sen kommentar, men jag reagerade på påståendet "KappAhl måste generera lika mycket i vinst som tidigare i nuvarande aktiekurs eftersom börsvärdet är ännu högre än historisk". Det vore väl sant om allt annat var lika, men i och med nyemissionerna tog Kapp-Ahl in pengar som användes för att amortera lån. Jag anser att ett bättre mått att använda är bolagsvärde, dvs. börsvärde + skulder.

    SvaraRadera
  17. Anonym
    Det har du rätt i om du räknar med skuldsättningen. Då skulle man kunna använda Enterprise Value = (börsvärde + Nettoskuld). Jag ser också att KappAhl hade en nettoskuld på 2 100 Mkr i slutet på 2009 medan senaste nettoskulden ligger på 674 Mkr. Mer än halvering av skuldsättningen. Det borde säkert påverka den totala värderingen om man nu räknar med just EV.

    SvaraRadera

Senaste Inlägg!