måndag 13 januari 2014

Sanitec - blankat och klart

Nu har jag "belånad" mig till en kortposition i Sanitec72 kr. Tanke på min tidigare inlägg precis innan introduktionen ( EQT:s Sanitec spolasned i börsen ) samt uppgången från introduktionspriset 61 till dagens 72 kr så kändes det aktuellt med en blankning när jag tror att jag har det fundamentala värderingen i min fördel. Men det är bara en liten position. 

Personligen så tycker jag att riskerna med fortsatt uppgång i Sanitec är begränsad dels på grund av bolaget dåliga FA och dels den höga värdering vid introduktionen. Samtidigt börsen nuvarande värdering. Mitt enda problem är tiden - just hur lång tid det kan ta innan det kommer en större nedgång?

Jag tycker att Sanitec är bland de sämre introduktionerna som har genomförts sista tiden om man jämför storleksmässigt och jag har ingen bra förklaring till uppgången än att bara spekulera i stödköp från olika institutionella aktörer. Själv försöker jag undvika blankningsaffärer men just för Sanitec så är lite speciellt: 

1- Den sälj av en riskkapital, EQT som får bra betalt och det finns en bra anledning till att de väljer göra en exit vid dagens värdering. De kan bolaget mer än investerarna som de säljer till. Det säkrare att vara på samma sida som storägarna.

2- Mycket dåligt fundamenta i form av medioker avkastning och hög skuldsättning.   

3- En del stora aktörer inom finansbranschen som var inblandat i försäljningen vilket är kanske "antagligen" till att 94 % av totala aktierna tilldelades till institutionella placerarna. En stor försäljning som annars skulle inte kunnat göras utanför börsen till dagens värdering. 


Problemen med blankning är: 

1- Tajmingen 
I dessa tider så är det väldigt svårt att "tajma" en toppen som man kan känna sig trygg. I för sig det är alltid svårt oavsett bolag och marknadsläge. Därför ska man vara mycket försiktigt med att blanka för mycket på en gång. Det viktiga är att man ska ha marginaler i fall om aktien fortsätter mot 80 kr så att kan "snitta upp" utan att köpa till sig för mycket. 

2- Dyrt
Det är inte billigt att blanka. Det första är courtaget är högre. Men den stora kostnaden som tillkommer är räntekostnader vid "belåningen". Med andra ord man lånar aktier som man inte äger och som man köper tillbaka senare. Räntan för belåningen var ca 8 %. Sen får man inte heller någon utdelning utan den faller tillbaka till ägaren som man har lånat aktierna ifrån.  

3- Kortsiktighet
Den långsiktiga risken är att man kan bara tjäna mindre än 100% medan förlusten är obegränsad. Därför ska man vara mycket försiktigt med att inte ha för mycket andelar av portfölj i liknande affärer. Om man tänker logisk och räknar på det så är det inte så smart att sitta för länge i ett blankningsaffär heller. Vad än man tycker om snabba klipp så måste en blankningsaffär inte vara längre än 1-2 år och helst inte länge än 6 månader för att man det ska vara affärsmässigt försvarbar. Jag tycker inte att man ska förvänta sig en högre avkastning än 40-60% eftersom de sista procenten kostar i praktiken mer än de första.

Blankning som långsiktig investerare? 
Man skulle kunna säga att blankning är lite motsatsen till långsiktig utdelningsinvestering. Det gäller att vara mer kritisk till blankningsaffärer. Eftersom det är generellt inte lika lönsamt som man tror. Det vill säga den risken man tar i relation till den långsiktiga avkastningen. Sen kan man ifråga sig om man ska överhuvudtaget hålla med blankningsaffärer? En del så kallade värdeinvesterare använder just blankning i form av hedge mot långsiktiga investeringar. Dålig FA och högvärdering mot kvalitetsbolag med längre värdering.  

Tjäna på blankning utan risk!
Det finns också en annan möjlighet för er som äger en aktie långsiktigt. Att låna långsiktiga aktier till blankningsaffärer - för just de som vill blanka och som ersättning får ni ränta för er aktielån. Sen vet jag inte exakt om det finns någon mäklare som erbjuder detta för privatpersoner?

41 kommentarer:

  1. Är detta ett skämt, eller har 4020 blankat på riktigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det ingen som tar mig på allvar längre? :)..

      Som sagt en LITEN blankningsposition. Om EQT kan göra så kan jag också :) fast till ett bättre pris!

      Radera
    2. Hehe, du får göra vad du vill. Men det var inte den bilden jag hade av dig ;)

      Radera
  2. Ehrm, vet du vilken shitstorm du drar igång med det här :P?

    Gillar experimentet, men vad är katalysatorn egentligen? Bara för att den är dyr behöver det inte betyda att den ska ner, dessutom har vi inte så mycket historik att luta oss mot här.
    Ett annat problem är att aktien inte nödvändigtvis är korrelerad med börsen, om börsen går ner så är jag inte säker på att Sanitec gör samma sak. Om aktien skulle vara SKYHÖGT värderad och en rapport stod inför dörren så förstår jag, men är du verkligen säker på det här?

    Hoppas det går bra för dig, det här är magstarkt även för mig ;).

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte direkt varför det ska vara så "stort". Som sagt det är en lite position där jag har bra kontroll på risken.

      Sen i detta fall finns ingen katalysatorn förutom att aktien är dyrare än introduktionspriset. Men självklart som du säger - det svåra är att man kan inte vänta för länge och främst inte om uppgången fortsätter.

      Tajmingen har aldrig varit min starka sida men jag tycker att fundamental har jag en fördel. Så frågan om det är tillräckligt?

      Radera
  3. Vet att man kan låna ut sina aktier till blankare om man använder Swedbank men några andra har jag inte koll på. Man måste ha en hyffsad storlek på portföljen men med eftertraktade innehav kan man komma undan även med en mindre.

    Jag är förvånade för att:
    - Med 8% ränta krävs en korrigering på kort sikt.
    - Ett övervärderat bolag kan vara övervärderat hur länge som helst utan att det kursar. Motsatsen gäller inte till samma grad för ett undervärderat bolag, där visar sig värderingen förr eller senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge banken kan hitta blankare sen kan det finns att man har fördel med mindre bolag som man vill låna ut eftersom det inte finns så mycket blankningsbara aktier ute på marknaden.

      Exakt! Det det är inte så lönsamt att sista längre än 6 mån - 1 år med en så hög avgift. Både mäklaren och den som lånar ut tar sin andel. Så visst jag har tiden emot mig :) Det är också därför man ska kanske undvika blankningsaffärer helt och hållet?

      Radera
  4. Boken "Value Investing" av James Montier skriver läsvärt om blankning. Han förespråkar bland annat bolag som går med förlust och har hög skuldsättning.

    Jag tycker blankning är intressant ur ett teoretiskt perspektiv. Men högt courtage avskräcker och jag har inte nerver till Mr Markets tokigheter. "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent. "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset - Det verkar vara populär bok:

      http://www.amazon.com/Value-Investing-Techniques-Intelligent-Investment/dp/0470683597


      Just det är också jag är lite försiktig med "Mr Markets tokigheter". På allvar funderar jag hur jag ska göra om nu aktiekursen drar iväg mot 80 kr innan rapport.

      Radera
    2. :-)
      Här kan en verkligen prata om begränsad uppsida och obegränsad nedsida.

      Det värsta för dig är nog om det skulle bli en stor vinstaffär.
      Kalle56

      Radera
    3. #Kalle56
      Då kan jag nog överleva med det värsta :)

      Radera
  5. En intressant variant som jag läste om i en bok, är att sälja en köpoption till ett visst bestämt inköpspris. Då får man a) en inkomst under tiden som man väntar på att priset på den underliggande aktien blir tillräckligt lågt och b) tvingar sig själv att bli väldigt disciplinerad avseende inköpspris på sina aktier.

    Är det någon som testat detta här i Svergie?
    AAA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Stockman har tipsat om så kallade "Covered Call" några gånger:

      http://cristofferstockman.blogspot.se/2011/09/stalla-ut-saljoptioner-for-dummies.html

      Men själv har jag inte testat det och jag har mycket fördomar för både om optioner, warranter och allt annat där det finns både stor hävstång och löptid (som innebär allting blir värdelös) ingen bra kombination direkt.

      Radera
  6. Håller med kalle56 det värsta är nog om du tjänar pengar på det...belöningssystemen kommer löpa amok..

    Ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur... :) Då får vi ha den under kontroll!

      Radera
  7. När ett av argumenten till en investering är att den är liten så ringer åtminstone en av mina varningsklockor.

    Rent logiskt håller jag med dig. Däremot handlar börsen om sannolikhet snarare än logik och därför undviker jag situationer där någonting måste inträffa före en viss tidpunkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att argumentare emot här!

      Radera
  8. Har du börjat med droger.....
    Har inte väntat mig detta av dig.
    Försiktighet en dygd på ologisk börs men ska den vika
    ner så blir det strax före eller efter utdelningar/rapport

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu likställer du blankning med spekulation som kanske inte helt rätt. Men jag kan ändå hålla med att det betydligt beroende av kursrörelserna pga tiden och har sina nackdelar.

      Man ska inte heller glömma att många duktiga värdeinvesterare använder sig av blankning men självklar det betyder inte att man ska göra samma sak.

      Radera
  9. Blankning kommer med andra ord med en rad frågetecken (och kostnader). Då blir min fråga:

    Hur kan en FA-troende parera för en fallande börs? Som nu känns ju börsen allt högre värderad och jag tvekar i många lägen att gå in i aktier för att det mesta brukar dras med i fall, även det som på pappret kanske inte nödvändigtvis borde.

    Xact Bear? Verkar ju också ha sina nackdelar, men ändå kanske det bästa alternativet för att täcka upp sina innehav?

    Andra idéer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror ju på vad man har för innehav. Äger man HM, är nog inte att ställa ut en köpoption 20% över dagens pris en helt felaktigt åtgärd av en värdeinvesterare.
      Kalle56

      Radera
    2. Ok! Vad får man för premie av att ställa ut tex: 1000 köpoptioner på mellan 350 - 400 så där om 1-2 år? Är det värt den tiden och risken?

      Radera
    3. "Hur kan en FA-troende parera för en fallande börs?"
      Leta upp ett företag som går med rejäl förlust, har sinande kassa och är kraftigt skuldsatt som dessutom är rejält övervärderat. Sen är det bara att blanka och vänta på konkurs eller nyemission.

      Antar att Xact Bear funkar inte för FA-troende eftersom att man aldrig skall äga dem under natten. Se: http://sparatilltusen.appspot.com/?post=106

      Radera
  10. Hur fungerar det i praktiken? Dyker de lånade aktierna upp på den depå efter du genomfört belåningen och du säljer dem sen. Kan du sen placera pengarna i andra papper under tiden?

    Jag har aldrig blankat, men jag tror det kan vara en intressant del av en placeringsstrategi. Har dock aldrig riktigt satt mig in i hur det fungerar för privatpersoner som gör det i mindre skala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först skriver du under ett avtal med din aktiemäklare. Sedan är det bara att trycka på säljknappen för aktuell aktie (du vill blanka).
      När du sedan vill avsluta blankningen anger samma antal aktier och trycker du på köpknappen.

      Som alla känner till är det inte tillåtet att blanka i ISK eller i en svensk kapitalförsäkring. I vanlig depå går det bra däremot. Och i utländsk kapitalförsäkring - obs kolla upp aktuella skatteregler först så du inte får några överraskningar i efterhand

      Radera
    2. Men du får inga pengar på kontot efter blankningen?

      Jag tänkte att man t.ex. kunde skapa ett 130/30 upplägg själv...

      Radera
    3. # 7trappor
      Jo! Du får tillgång till pengar direkt som om det var en vanlig försäljning. Och som Anonym säger - det är lika enkelt att sälja/blanka aktier du inte äger om du har ett belåningsavtal med din mäklare. Men alla aktier är inte blankningsbara via internet. De som inte går att blanka direkt måste du ringa till din mäklare för att höra om det några aktier att blanka just för det bolaget. Ju mindre bolag desto svårare.

      Radera
  11. Jag är lite nyfiken på vad som fick dig att plötsligt börja blanka? Var det ett tillfälle som blev så oemotståndligt att du inte kunde låta bli?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes intressant efter uppgången och jag tror att bolagets FA är mycket sämre än det ser ut på pappret och detta borde synas närmaste rapporterna.

      Sen känns det att uppgången är begränsad medan en större nedgång är full möjligt - fast nu efterhand kan fråga mig själv om det är verkligen värd ansträngningen?

      Radera
  12. Det vore ganska intressant att försöka bygga upp en fiktiv blankningsporfölj där man väljer ut diverse skräp bara för att se om man kan misslyckas med vilje! Däremot är det inget jag skulle göra i verkligheten och speciellt inte med en uppförsbacke i form av 8 % ränta som verkar mot en.

    Till skillnad mot normal värdeinvestering så kan man inte ha tålamod om man blankar och tålamod tror jag är en av stor vikt om man agerar på fundamentala faktorer. Priset rättar in sig efter värdet så småningom, men det kan ta ruggigt lång tid vilket inte är så kul om man blankar mot 8 % ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det skulle kunna fungera om man hade "mer tid" och om man inte räknade med räntekostnaden. Skulle finnas många olika möjligheter både med eller utan hedge mot sin långsiktiga portfölj. Problemet är då att blankning blir indirekt mer kortsiktigt lösning pga upplägget och just detta som krockar lite med FA.

      Radera
  13. Friskt vågat !!
    Även om jag inte själv skulle blanka så ser jag mer positivt på just denna blankning.
    Att blanka på en IPO är inte som en vanlig blankning, det är mycket lättare att förutse kursrörelserna.
    De flesta market makers har ett avtal om stödköp, i normalfallet 2 veckor men även ända upp till en månad.
    Så när stödköpen försvinner så dyker kursen, om bolagets fundamenta är negativa.
    Om en månad så har kursen antagligen gått ner.
    Vad är den planerade innehavs tiden?

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill inte säga någon bestämd tid men jag hoppas att den går tillbaka till introduktionspriset och sen invänta på rapporter och försöka göra en bedömning hur dåligt den är. Men jag tror inte att jag kommer vänta allt för länge 30-50% (om det nu visar att jag har rätt)

      Förresten - du har helt rätt om stödköpen - Här kommer information från Sanitecs prospekt:

      I samband med Erbjudandet kan Nordea och/eller UBS (de "Stabiliseringsansvariga"), eller något av deras ombud, komma att övertilldela Aktier eller genomföra andra transaktioner i syfte att stödja marknadspriset på Aktierna på en nivå högre än den som i annat fall kanske hade varit rådande på marknaden. Sådana stabiliseringstransaktioner kan komma att genomföras på NASDAQ OMX Stockholm, OTC-marknaden eller på annat sätt, och kan komma att genomföras när som helst under perioden som börjar på första dagen för handel i Aktierna på NASDAQ OMX Stockholm (dvs. den 10 december 2013) och avslutas senast 30 kalenderdagar därefter (dvs. den 9 januari 2013)

      Radera
  14. Råder dig att ta position i Connecta, 36.50 kr. Du kan tacka mig om ett par år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få tack redan idag :)... Ser billigt ut (om nu vinsten går tillbaka till det normala) - Sen frågan om får tid över att kolla närmare på bolag? Tack tipset ändå!

      Radera
  15. Blankning, reklam för Avanza...snart kommer 4020 rekommendera att man ska "sälja hälften" när någon aktie gått starkt. ;-)

    Tack för grymt bra blogg och tack även för Börsdata. Använder alltid din sida som grundsida för att klicka mig vidare bland värdeinvesterarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehee :).. Tyvärr så lär det bli motsatsen! Tack förresten.

      Radera
  16. Jag är väl också egentligen lagd åt hållet att utropa "men vad nu detta!", men du stannar i alla fall inte upp utan ser till att hitta nya spännande saker att undersöka. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sämsta affärerna som jag har gjort har varit de lärorikaste .... så hur än det går så är det win..win förutsättningen att jag inte gör samma misstag ige :)

      Radera
    2. Jag har slutat att tro att händelser som dagens utspel från UBS är tillfälligheter. Följer dom upp detta med att köpa upp kursen en bit, skulle jag kunna tänka mig att göra dig sällskap.
      Kalle56

      Radera
    3. http://www.di.se/artiklar/2014/1/20/ubs-tror-pa-sanitec

      Nordea hade också liknande analys. Dessutom både USB och Nordea var inblandade i introduktionen :).

      Jag kommer ta ännu en blankning om den går upp till ca 79 och sen försöka avvakta på kommande rapporter.

      Radera

Senaste Inlägg!