torsdag 17 april 2014

FinBas och Analyslistan

4 dagars minisemester under påskhelgen. Det betyder en sak - mer tid att kunna analysera nya bolag.

Tack för många bra förslag på stabila bolag som skulle passa in i FinBas projektet. Nu har jag valt 10 bolag som jag hade tänkt fortsätta med att analysera - värdera och lägga in i bevakningslistan med köpkurser.  

-Axis
-Avanza
-Fenix Outdoor
-Kabe
-Nibe
-Beijer Alma
-SCA
-AarhusKarlshamn
-Duni
-Electra Gruppen

I nästa steg ska jag försöka kolla närmare på vilka bolag som kan passa in. Den stora listan innehåller 75 nya bolag inklusive de 10 som jag har tagit fram. 


Om ni märker så finns det inga:
-Investmentbolag
-Fastighetsbolag
-Banker
-Utländska bolag
 Dessa hoppas jag ta längre fram. Det finns fortfarande fina bolag med enkla verksamheter på hemma plan så det känns helt naturligt att gå genom dessa först. 

Axis 
Kommer bli den första analysen under helgen. Det kommer bli spännande att se värderingen eftersom bolaget har redan rasat från toppnotering 246 till 202. Svårt att tacka nej till ett bolag med både tillväxt och bra kassaflöde samt stabila finanser. 



Glad Påsk önskar 4020

22 kommentarer:

  1. När det gäller Axis så kan man ju knappast klaga på ROE och ROA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitiv fina siffror. 25% på ROA o 50% på ROE. Ändå har Axis ett har negativ nettoskuld på soliditet 48%. Skulderna beror mest på den höga rörelsekapitalet och leverantörsskulderna.

      Det som är mest intressant den starka tillväxten i kombinationen med organisk tillväxt + hög lönsamhet. Den höga tillväxten har heller krävt stora investeringsbehov. Låga Capex nivåer (snitt 20% - längsta i branschen) har gjort att Axis kunde dela ut hela FCF. En del likheter med H&M till och med om det är svårare att avgöra branschens framtid.

      Radera
  2. Kul att se att OEM är med på listan. Den har jag haft i portföljen sedan 1983. Med årets extrautdelning är det en skaplig yield on cost :)
    /frösöfrasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar också vara en stabil bolag. När jag kollar på historisk snitt för direktavkastningen så ligger den på 6%. Förresten grattis till fina utdelningen på 14 kr - inte dåligt! Det är just liknande bolag som vill hitta.

      Det finns faktiskt många bra bolag inom Mid Cap och de större bolagen (några få) inom Small Cap

      Radera
  3. Ser fram emot investmentbolag, banker samt fastigheter (personlig favoritsektor) då jag antar att andra värden måste tas i bejakande. Glad Påsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Främst så hade varit extra kul med Investmentbolag och Fastigheter eftersom dessa är stabila bolag.

      Det svåra är att det annan redovisningsprincip och det är mycket svårare att göra kassaflödesanalyser. Tex: Investmentbolagen behöver jag verkligen gå genom alla bolag som de äger vilket är tidskrävande analysarbete. När det gäller fastigheter så måste jag ta bort utvecklingen av fastighetsvärde och påverkan av vinsten. Då är fastigheter inte lika spännande (men oerhört stabila).

      Radera
  4. SCA hade jag turen att köpa hösten 2008, bolaget kommer säkert finnas kvar i min portfölj många år framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint bolag som länge varit undervärderat som inte längre :) En självklar köpkandidat vid nedgång. Sen gillar jag också att verksamheten fokuserar mer på hygienprodukter.

      Radera
  5. Jag vet att jag är lite annorlunda som värdeinvesterare men jag blir ändå lite förvånad.... 4020 back to basics?

    Vore det inte bättre att ha köpt runt 50.- år 2009 än att köpa för 202.- i april 2014??

    Det är genom "back tracking" som man kan lära sig mest om börsen och även enskilda bolags kursutveckling.
    Nästa gång kan man köpa för runt 100-lappen (50% ner) och det kommer antagligen inte att dröja mer än drygt något år innan vi har OMXS runt 300.
    "Load the gun" som Warren brukar säga....

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Fast...."the gun is loaded and and has been so for several years. It is just that nothing happens!"

      Radera
  6. Ser fram emot Kabe och Duni analysen då det är två bolag jag precis köpt och har som plan att öka i längre fram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta bolag som jag tycker värt att ta med. Det svåra är att hitta bra tillväxttal för dessa bolag. Det är nog lite svårare för Kabe som är mer känsligt för konjunkturförändringar.

      Radera
  7. Connecta kan vara ypperligt att ta in detta året. Margin of safety....36.50 kr blir fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant värdering - kanske borde hamna längre upp i analyslistan :). Hur säker är du att verksamheten klarar av att återvända till den historiska vinstnivå o lönsamhet? Själv kan jag ingenting om bolaget.

      Radera
  8. Hej 4020,
    Jag tycker du ska ta med norska Yara International när du får tid att titta på utländska papper. Denna gödsel tillverkare är kanske riktig dynga eller så kanske det är skitbra ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yara - fick jag tips om tidigare och det handlade mycket om - "hur ska man kunna göra en bra bedömning om bolaget och gödsel marknaden?". Men självklart så var bolaget är billigt och jag skulle kunna tänka mig att ta med den när jag börjar kolla på utländska bolag.

      Radera
  9. Är också sugen på Connecta som långsiktigt innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som kan tala för att connectas fritt kassaflöde som ändå klarar av utdelningen på kort sikt. Men det krävs ändå högre lönsamhet och vinsttillväxt (åter till det normala) för att det ska bli en bra investering.

      Radera
  10. Ser fram mot analysen av Duni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ovanligt stabil verksamhet - sånt gillar jag.

      Radera

Senaste Inlägg!