torsdag 15 maj 2014

Ratos Arne K. - Avkastnings Magikern

Ratos som också kallas sig för private equtiy och konglomerat har i snitt skapat totat avkastning på 25% årligen senaste 15 åren (1999 - 2014) 

Både utdelningarna och exits av många bra bolag har skapat förutsättningarna för den höga avkastningen. Jag kommer inte fördjupa mig om Ratos är köpvärd eller inte pga att man måste noggrant gå genom all bolagen vilket är tidkrävande. 

Varför skriver jag detta inlägg då?
Syftet med inlägget är att jag vill lyfta fram de delarna som har gjort att Ratos fick en ovanligt hög avkastning under en längre tid. Det har väldigt mycket att göra med Arne Karlssons nya strategi när han tog över Ratos. 

Svarta Lådan
Genom att äga onoterade bolag får man fördel i mot noterade bolag och börsen. Mer omgrundläggande idéerna om svarta lådan kan ni läsa här.

Företagsutveckling & Investering

Stor del av Ratos avkastning kommer från kombination av företagsutveckling och investering för att maximera den totala avkastningen. Alla seriösa investerare borde tänka på både delarna vid företagsanalyser. Jag delar dessa lite grovt i två huvudgrupper. 
1-Företagsutveckling
2-Finansiering & Exit


1-Företagsutveckling
Enligt Ratos så är det så mycket som 72% av all värdeskapande i den 25% årliga totalavkastningen. Med andra ord:

-Omsättningstillväxt
-Marginalförbättringar 

Just dessa två delar är absolut det mest väsentligaste för högre avkastningen. Det svåra är att hitta dessa två kombinationer men när man hittar det så ger den en utmärkt överavkastning.

Tex: Avkastning AB har ett omsättningstillväxt på 10% och en vinstmarginal 10%. Den årlig avkastningen är automatisk 10%. Om dessutom vinstmarginalen växer också med 10% årligen så ökar den total avkastningen till 21 % årligen.  Mer än dubbelt så mycket.


Med andra ord avkastningen fördubblas om det sker samma tillväxt inom lönsamhet. Det man ska tillägga är att det är betydligt lättare nå högre lönsamhet med ökad omsättning där oftast fasta kostnaderna blir procentuellt lägre (beroende på verksamhet) än om omsättningen står sill eller minskar. 

2-Finansiering & Exit
Ratos har också använd sig av ett högre andel av belåning inom de bolagen de äger vilket har gjort att de har kunnat använda pengarna till investeringar, förvärv inom samma bolag eller andra nya företagsinvesteringar.  

Tex: Avkastning AB har ett EK40% och skulder på 60%. Om vi antar att bolaget ökar vinsten 7% årligen. Det gör att vinsten totalt ökar med 40% efter 5 år. Lika så ökar EK med 150 % tack vare belåningen på 60%. Det gör att EK växer automatisk 20% årligen.


Självklart är det lättare att sälja dyrare när bolagets vinsten och EK har ökat. Därför också Ratos Exit-strategi gör det möjligt att kunna få loss av den ökade värdet snabbare.

Slutsats 
Kombinerar alla dessa effekter:
-Köpa bolag billigt  
-Omsättningstillväxt
-Marginalförbättringar
-Kapitaleffektivisering/kassaflöde
-Belåning
-Exit

Gör att man totalt sätt mycket större avkastning. En bra exempel på hur Ratos lyckas få 63 % årlig avkastning på 4 år.


Arne Karlsson - Föreläsning om Företagsutveckling 
En riktig bra föreläsning av Arne där har tar upp just det jag har skrivet om. Anteckningarna hittar ni här -Kapitalmarknadsdag Arne Karlsson.

26 kommentarer:

  1. Skulle vara intressant och veta vad du tror om Ratos framtid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror tyvärr inte att jag hinner gå genom alla bolagen inom Ratos närmaste tiden. Men bolag som Ratos är värda för en större analys :)

      Det som intressant är att direktavkastningen ligger närheten av 5% och om man bara i första hand fokuserar på om den är hållbar på sikt och kan växa med 10% årligen i snitt så är ganska bra köp.

      Radera
    2. Jag kan tillägga att det är 18 olika innehav:

      http://www.ratos.se/Innehaven/

      Just det som är svårt att säga om Ratos framtiden när man inte har någorlunda bra uppfattning om varje enskild firma.

      Radera
  2. Jag kom först i kontakt med Ratos när de via bristande matematik köpte upp mina aktier i Biolin Scientific.

    Men bortsett från det är jag ganska imponerad av deras historiska verksamhet. Arne Karlsson är dessutom mycket sympatisk och svarade till och med på ett mejl där jag erbjöd mig att jobba gratis i ett halvår i deras "stödpersonal" för investment managers.

    Tyvärr sa de nej och ärligt talat är jag ganska skeptisk till Ratos möjligheter att återgå till historisk lönsamhet. De har varit extremt framgångsrika i att internationalisera bolag och flytta produktion till lågkostnadsländer. Men min uppfattning är att den kompetensen har blivit oerhört mycket vanligare under de senaste 10 åren och därför känner jag mig inte trygg med att investera i Ratos just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du försökte med Ratos - helt gratis till och med :)

      Jag kan hålla med att det är svårt att upprepa den historiska avkastningen. Det som borde vara mest svårt är att hitta alla dessa investeringar där de ska utveckla verksamheten i form av högre omsättningstillväxt och marginalförbättringar.

      Personligen skulle jag gilla mer ett investmentbolag där de behöll kvar de fantastiska bolagen som tex: Anticimex, höglöfs osv. Dessa växer inte i träd :).

      Kanske hade den totala avkastningen skulle vara längre tex: 15-20% men det hade varit värt. Mer stabil långsiktig utveckling i form av investor eller Lundbergs.

      Radera
  3. Som vanligt en imponerande pedagogisk presentation av hur Ratos får sin avkastning.

    (Jag äger själv aktier i Ratos sen flera år och har läst det mesta om "svarta lådan" och vad Arne och Ratos skrivit om sin företagsutveckling, men inte sett hela bilden innan din förklaring ovan.)

    Även jag är skeptisk till att Ratos klarar framtiden lika bra som åren fram till 2012. Den globala (och lokala !!) konkurrensen om uppköpsbolag blir bara större och större. Och de senaste exit bolagen var inga lysande affärer.
    Redan nu ser man hur svårt det är att både köpa och sälja portföljbolag trots att vi är på toppen av en börscykel.

    Det blir nog inte så många fler Ratos-aktier i framtiden....

    Besser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag nämnde ovan så tror jag också att det varit bättre för Ratos om de behöll kvar utmärkta bolag som tex: Anticimex. Istället dela större del av försäljningsvinsten i form av utdelningar. Fantastisk bolag som är ledande i sin bransch (framför allt i Sverige).

      I får de nöja sig med lite sämre investeringar som senaste SF (där tekniken är emot). Varför ska jag gå till BIO när jag får streamat direkt till datorn till ett lägre pris?

      20% är baserad på att göra smarta investeringar genom att bra bolag + kunna utveckla + sälja. Lättare sagt än gjort.

      Påminner mycket om dagens fastighetsbolag/fastighetsfonder de de räknar med att köpa, effektivisera under 3-5 år och sen sälja till ett högre pris för att få ett överavkastning på fastigheter.

      Radera
  4. Varför sätta sig in i varje enskilt innehav i Ratos då man inte kommer att få ta del av deras långsiktiga utveckling ändå? Tar man beslutet att investera i Ratos för att man gillar dagens innehav kommer man ju med all säkerhet att bli besviken om några år när alla dom bolagen är utbytta och man blir sittande med en hög bolag som man aldrig valt att investera i. Nä en investering i Ratos ska göras som en ren förtroende investering. Har man förtroende för ledningens kompetens så kan man sitta lugn. Har man inte det så hjälper det inte hur bra innehav dom har... Äger inga aktier i Ratos och har inga planer på att köpa några heller.

    Ps. Aldrig gått så mycket på bio som jag gjort det senaste året... Att filmer är så otroligt lättillgängliga och så många filmer är dåliga har gjort att jag känner ett behov att göra det till en händelse / helkväll när jag ska se en riktigt bra film :) .Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att har ett kompetent ledning. Sannolikheten är väl större att det går bra för Ratos än mindre investmentbolag.

      Fast andra sida så är Ratos fortfarande helt beroende av hur deras enskilda innehav ska utvecklas. 1 - Dessa i första hand måste utvecklas 2 - för att i andra hand ska kunna sälja till ett bra pris. 3- Sen måste återigen hitta bra bolag att investera/utveckla. Oavsett hur duktiga ledningen så kommer de alltid påverkas av kvalitén av bolagen de äger och möjligheten att hitta bra bolag att köpa.

      Radera
    2. Jag håller inte med. Den som för fem år sedan gjorde en analys av Ratos innehav och köpte aktien på grund av att den gillade bolagen anticimex och höglöfs sitter idag med svarte petter eftersom den dels haft en tråkig utveckling i aktien och dels inte har kvar de bolag som den investerade i. Att investera långsiktigt i Ratos är att göra en investering i den långsiktiga utvecklingen hos Ratos bolag. Men eftersom man inte har någon möjlighet att veta vilka Ratos innehav kommer att vara om fem år så är det omöjligt att ens försöka bedöma hur bolagen kommer att utvecklas. Det enda som går att investera i är förtroende för ledningen.

      Radera
    3. Visst! Om du nu tänker på 5 år eller längre fast det Ratos brukar ändå behålla sina bolag i snitt 6-9 år vilket är ändå ett väldigt lång tid. Som du säger det är omöjligt att veta hur portföljen kommer att se ut om 5 år men jag tror ändå att en större andel av Ratos utveckling fram till år 5 är beroende av de bolag de äger mer.

      Radera
  5. Älskar när folk är tveksamma i bolag som Ratos och Oriflame. Jag köper och vet att det kommer bli bra om ett par år. Nej håll er till och köpa era HM och Castellum på dessa nivåer och överlåt fyndköpen till mig.:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog flera som kommer fyndköpa när tillfälligt kommer :)

      Jag övervägde faktiskt att kolla närmare på Oriflame och då var kursen omkring 180 en direktavkastning på 8,3 %. Nu har kursen gått ner och direktavkastningen har nästan sänkt med 2 ggr. Kollade man noga på balansräkningen och kassaflödet så var detta inte så oväntad. Självklart så är det svårare att veta hur det för Oriflame om 5 år. Men billigt är det :)

      Radera
  6. Antar att du sett att många här i bloggosfären har investerat små som stora belopp i Protector forsikring. Har du själv analyserat detta bolag? Isåfall har du några synpunkter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Jag har varken kollat på Protector eller Bonheur. Vet inte om det har göra med bristande circle of competence, lathet eller ingen tid för noggrannare analys?

      Jag tror att jag håller mig till enklare bolag och verksamheter där jag kan lättare förstå den totala risken. Jag tror också att det krävs en omfattande analysarbete för att förstå en försäkringsbolag och en utländsk konglomerat el. investmentbolag (vad nu Bonheur är för något?)

      Samtidigt har det också göra med att jag har väldigt enkel att säga nej till andra analyser/förslag :).. Det har både sina för- och nackdelar. Jag vet att jag har fått många bra tips om Opus, Arcam, Kopparbergs, Fenix :)

      Radera
  7. Har haft förmånen får vara med på större delen av Ratos resa men allt har sin tid och bra affärsideer brukar få konkurrans. I dagsläget har jag bara en nostalgisk klick kvar efter tagit hem multipla vinster genom åren och känner inget behov köpa på mig flera just nu. Av någon anledning sammanfaller ofta införandet "incitamentsprogram" med en tråkigare utveckling för bolaget/aktien och då jag är potentiell aktieägare....

    Har ett ganska bra tag varit positiv till Bio-delen då liknande har minst sagt blomstrat andra sidan atlanten och precis som något skrev är det ganska populärt gå på riktig bia numera. Nu börjar Bio sacka något i USA kanske p.g.a dålig ekonomi för flertalet frågan är när vi får motsvarande reaktion här och har värdetoppen för biograferna redan infunnit sig?

    Timingen med energiservicebolaget för tankarna till vattenfalls nuonaffär och just denna affär är jag tillsvidare mycket skeptiskt till med tanke på att många av de tongivande oljebolagen pressar sina kostnader, vi får hoppas på det bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag säga grattis. Du har fått en riktig bra total utdelning. I mina gamla beräkningar så borde man få 13749 kr i utdelning vid 10000 kr investering mellan 1999-2009!

      Radera
  8. Jag tycker det är en i hög grad förtroendefråga och dagens innehav och läge tycker jag ger en dassig känsla.
    Första kvartalsrapporten visade negativa kassaflöden i nästan samtliga innehav och omsättningen backade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! och för mig skulle det innebära tryggare att veta hur det ligger till för de flesta bolagen Ratos äger. lättare sagt än gjort :)

      Radera
    2. Ja, och min ytliga analys ger att det sammantaget ger bilden av att det blir svårt att infria det första målet vilket är en IRR över 20% i varje investering.
      Använder man deras egen "Beräkning av totalavkastning" så visar den att det är back 2013, 2012 och 2011.
      2004-2014 (tio år) är genomsnittet ca. 13,5% inkl. utdelning per år men då tittar vi tillbaka på en annan tid och ledning.

      Radera
    3. Lägger till att jag inte fattar vad man gör i Euromaint. Har iofs inte läst på alls men att bedriva verksamhet som lagar och underhåller spårbundna fordon borde inte växa upp som svampar ur jorden och därmed borde man helt enkelt kunna ta betalt lite som man vill tänker jag spontant men det är kanske reglerat till tusen för lönsamheten verkar vara riktigt dassig.

      Radera
    4. #Anonym - IRR
      Exakt! Men det är roliga är att de redovisar ändå som 25% årlig avkastning i senaste årsredovisningen. Nu vet jag inte exakt hur lång är deras period? Det kan vara när Arne tog över? eller så räknar de med 60 år - så länge Ratos har funnits på börsen?



      #Anonym - Euromaint.
      Exakt! Misstänker att de har samma problem som andra bolag som har stark nisch + kund som består i nästan enbart av staten. Det räcker med bara några få aktörer för att de ska bli priskonkurrens pga offentlig upphandling. Då är det oftast priset som styr vem som får kontraktet (oftast 4år). Men nu är jag osäker om hur det fungerar med SJ. Sen är bolaget aktiv i andra länder också.

      Radera
  9. Många branscher noterade rekord i intjäning m.m. innan 2007. Vad man måste förstå är ju att det egentligen säger lite om deras egentliga potential eftersom det var en kreditbubbla av sällan skådat slag.

    Ang. Ratos är ju Arne den bästa VDn vi sett på ett bra tag men han arbetade ju också i en bra tid och med en bra portfölj, läget idag är ju helt annorlunda. Jag tror Ratos kommer ha problem att ens nå hyfsad lönsamhet med den portfölj dom har nu, inkluderat problembolagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart blir det svårare att hitta bättre förvärv när de samtidigt ska hela tiden sälja av sina bästa bolag för ett högre avkastning.

      Radera
  10. En fråga, rätt off topic. Har du tittat något på Nexam Chemical? Och isåfall, vad tycker du om bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Jag har inte kollat närmare på Nexam men jag vet att jag har lagt till den i börsdata nyligen.

      Radera

Senaste Inlägg!