torsdag 3 juli 2014

Varningssignaler

Sista tiden har jag varit mindre aktiv i bloggen. Jag hade tänkt skriva en finbas-analys för NIBE men eftersom aktiekursen gått upp så kraftigt så känns det inte lika akut längre.

Det lär bli ännu en tråkig analys "om att det måste gå ner minst så där 30-40% innan det blir intressant".

Bara det skulle kunna  tolkas som en tydlig varningssignal. Här kommer det ännu fler:


  
Inläggsaktivitet & Börsen
Nu när jag kollar på antalet inlägg i bloggen-4020 så ser jag en tydlig nedgående trend. Jag kan tycka att det har lite göra med börsuppgången och att det har blir mindre intressant att bevaka börsen.  Det är en av fördelarna med att vara "den tråkigaste bloggen". Vi nuvarande börsläge så behöver jag inte vara så aktiv. (så länge vi inte får en börsnedgång.)


En tydligt samband i antalet inlägg och börsutveckling. Samtidigt kan jag också säga att under 2014 har jag inte skrivet ett enda inlägg om H&M. Det är ett rekord som är svårt att slå. Jag tror inte någon annan bloggare som har skrivet så många inlägg om H&M i olika sammanhang. Här ser man också en tydligt trend.

Antal H&M inlägg
2011: 16
2012: 6
2013: 3
2014: 0

Nyintroduktioner
Jag har nyligen gått genom alla nya bolag som ska in i börsdata. Det var över 50 bolag som har på något sätt noterats eller flyttats upp från de mindre listorna. Då har jag inte räknat med Aktietorget som också ska in i börsdata längre fram. Det är noteringshysteri för alla möjliga bolag. Alla vet självklart att det är en tydlig varningssignal men festen fortsätter och de flesta försöker vara med. Så länge uppgången håller i sig så är alla vinnare. Kortsiktiga förlorarna är vi som gör ingenting.  

-De ägare/bolag som noterar sina bolag får riktig bra betalt.

-De flesta bolag (oavsett om de behöver kapital eller inte) passar på göra nyemissioner nu när det finns gott om riskkapital.

-Banker och finansbranschen som hjälper till med noteringar och nyemissioner tjänar bra.

-Alla nya aktieägarna som är från början får oftast bra uppgång i nyintroduktioner. allt från 30% till 100% på några veckor och månader.  

"Bli Grymt rik på aktier!"
Nyligen gav författaren Anders Haskel en ny aktiebok som heter: "Bli Grymt rik på aktier". En bok om långsiktighet och hur man ska blir miljardär med enkla principer. Ännu en tydlig varningssignal. En så bok skulle publiceras under 2008/2009 och inte nu. Hur många nya aktieböcker publicerades under 1999/2000?



Antalet nya bloggare
Nu är kanske ironisk men antalet nya bloggar har blomstrat sista tiden. Under 2009 hade jag ganska bra koll på de flesta bloggarna. Nu blandar jag tyvärr ihop många med liknande namn och har nästan noll på alla nya bloggar. Självklart är det kul att det är fler som är intresserade av sparande, investeringar och aktier. Men tyvärr så tror jag att de flesta nybörjare vet inte hur svårt det kan vara med långsiktiga investeringar efter en långvarig bullmarket. Nuvarande positiv börsläge lockat också många nya anhängare om långsiktighet och utdelningar.  


Räntesänkning & Ny toppnotering  
Nyligen sänktes räntan och börsen fick nytt bränsle och slutade på årshögsta. Jag skulle säga att det är en tydlig varningssignal fast för Mr Market lär festen fortsätta ett tag till. Samtidigt kan det få konsekvenser för räntesparande och många kan söka sig till sparkontot hos mer nischade små banker.

Hur ser du på signalerna? Önsketänkande för oss som hoppas på nedgång? Lägg gärna till fler varningssignaler.

54 kommentarer:

  1. Jag tror att börsen kommer att gå upp ett tag innan den vänder ned igen ;)

    Skämt åsido så tycker jag personligen att antalet nyintroduktioner är den för mig viktigaste indikationen på att vi antagligen befinner oss nära en "topp". Dels då jag anser att riskkapitalbolagen har valt tidpunkten utifrån att de vill få så mycket betalt som möjligt för sina investeringar. Men även då vi ser den fullkomliga ruschen som uppstår när ett nytt bolag skall till börsen. Det skrivs på diverse forum och bloggar om hur folk har tecknat sig för X antal aktier men bara blivit tilldelade ett mindre antal. Småsparare kastar sig över nya bolag och kurserna stiger allt som oftast.

    Utöver detta tycker jag att rusningen till småbolagen är en ytterligare indikation, när de större aktiebolagen känns ”dyra” letar folk efter nya möjligheter och vi ser tydligt hur den senaste uppgången har varit som störst bland mindre bolag. Rena förlustbolag kan värderas till miljardbelopp, allt baserat på förväntan om att i framtiden skall det stora genombrottet komma. Bland dessa bolags följeslagare sitter personer och letar olika ”triggers” som skall ge bevis för att nu snart vänder det och inte sällan sker rusningen baserat på vaga ”pm”.

    Jag har själv ganska nyligen valt att sälja av en del av aktieinnehavet, behållit de större och mest stabila utdelarna och lagt om mitt sparande till indexfond/ränteplaceringar/likvida medel.

    Tack för en otroligt välskriven och intressant blogg, keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Till och med de flesta som tyckte att börsen var högvärderat har börjat tröttna på att vänta och letar för fullt efter lägre värderingar bland "sämre bolag" i de mindre listorna. Alla bolag som inte har gått upp kan nu gå upp :)

      Radera
  2. I agree that there are a number of signs today which indicate that the market is overvalued. What makes this market a little bit more tricky - at least for me - is that today compared to e.g. 2007, the long-term government bond yield are less than half (Swedish 10Y is now at 1,72%, was at or above 4,0% in 2007). HM is still yielding 3,2% today based on last years dividend, whereas in 2007 HM was yielding below 3% most of the year. So for me, the low long-term yields makes this trickier than in 2006/2007, even though all the other signs are there (incl. myself starting a blog....)

    SvaraRadera
    Svar
    1. What I think a little unnecessary to consider purchasing its levels is that you get a mediocre returns because valuations. But unfortunately as you say the low interest rate makes everything more trickie :)

      Radera
  3. Jag är mer nyfiken på om fler än Japanska centralbanken tänker agera aktivt på aktiemarknaden då det skulle betyda börsen aldrig behöver gå ned igen! I Japan har de nu infört flera effektiva sätt sno invånarnas pengar jag kan föreställa mig följs med stort intresse här i väst.

    Jag tror en växande skara som tidigare levt bekvämt via inflation för de produktiva kan gilla tanken på en ständigt växande börs administrerad via ett tryck på "Enter" hos centralbanken.

    Varken jag eller min Blog är ny men har 0 besäkare då ingen vet den finns och jag inte tänker tala om det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en stor fördel som vi andra saknar - Du kan skriva om vad som helst och när som helst :)

      Radera
    2. He he ja det är inte dumt. Jag är inte särskilt aktiv på bloggen utan har den mest som anteckningsblock för aktier jag varit/är intresserad av och i vissa fall följer jag upp FA samt tankar då och då.

      Radera
  4. När riksbanken sänkte reporäntan med ytterligare 50 punkter så tänkte jag två saker. Lånefesten fortsätter och alternativ till börsen minskar än mer. Så vi kommer låna mer till konsumtion som i sig blir dyrare p.g.a svagare krona. Pengar kommer fortsätta flöda till börsen för ingen amorterar av lånet när räntan är låg. Jag är en av de "nya" bloggarna och sett utifrån mig själv så tror jag man får utlopp för sitt intresse genom att skriva om det. Mer intressant är det hur det kommer se ut i bloggarna under ett scenario a 2008 eller varför inte bara 2011. Personligen tycker jag det är jättesvårt att stå utanför börsen, det finns något instinktivt att vilja trycka på köp. Sedan tycker du ska skriva en analys om värmepumpar finns inget mer spännande : ) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror många misstolkar mig när jag säger att jag inte köper i dagens värdering. Jag menar inte att man ska sälja allting och stå/vänta utanför. Utan man ska inte köpa i dagsläget (det självklart fördel om man har lyckats köpa tidigare). De som har ett större kapital som ska investeras har svårare :)

      Radera
  5. Jag tycker det börjar bli enormt spännande!

    Det är en utmaning att hitta nya fortfarande billiga företag men dom existerar sâ det är bara att leta lite om man vill fortsätta att investera i aktier varje mânad.

    Gör dom gamla blog rävarna korrekt i att ställa sig utanför marknaden för tillfället?

    Kommer dom nya bloggarna att överleva en 30%ig aktie nergâng plus när dom inser att mängden reklampengar som kommer in är knappt tillräckligt för att lägga en ostskiva pâ ett torftigt knäckebröd?

    Hur mycket kommer mina contrarian aktier att sjunka när korrektionen kommer? Statistiskt ska dom sjunka mindre än marknaden sâ det blir spännande att se hur det verkligen blir.

    Och sist men inte minst... om det nu blir en rejäl korrektion dâ kommer man ännu en gâng att kunna köpa riktiga kvalitetsbolag (som H&M) till en billig peng!

    Vad finns det att frukta? Jag gillar efterfest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra frågor :)

      Det jag misstänker att de flesta (oavsett om det medvetet eller omedvetet) kommer att köpa för mycket, för snabbt och bolag med relativ hög risk och värdering.

      Tyvärr så tror jag inte dessa personer kommer dra nytta av eventuellt kommande nedgång när det inte har något kassa.

      Radera
  6. Hur långsiktiga de nya bloggarna är visar sig säkerligen när nedgången väl kommer :-)
    /aktiebubblaren (ny bloggare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Jag saknar verkligen "domedags bloggarna" från 2009/2010 :) Finns inte så många av de längre.

      Radera
  7. Nä denna uppgången kommer sluta som alla andra. Shiller,Klarman, Watsa, Maida,Icahn varnar alla för börsen och många värderingar är ett skämt.

    Men vem vet jag kan ha fel? Det kanske är så att historiska värderingsnormer hör till det förgångna? Det kanske är så att Kinas bubbelekonomi kan vara opåverkad för all framtid? Det kanske inte är ett problem att den genomsnittliga amorteringstakten i Sverige ligger på 145 år? Det kan vara så att uppgången i Stockholms huspriser inte är en gigantisk spekulativ bubbla? Det kan vara så att denna gången är det annorlunda, att tidigare värderingsnormer har upphört och spekulativa fenomen är här för att stanna för evigt. Jag tvivlar personligen på det.

    För tillfället är jag väl närmast en domedagsbloggare =D. Förhoppningsvis förändras detta med tiden.
    /Jordholmen (ny bloggare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alla fall lagom"rätt" tid att vara domedags "changer". Nedgången kommer och det är lika säker som uppgången vi har sett. Dock problemet är veta när?

      De flesta börjar bli övertygade att det lär dröja minst några år till pga räntesänkningen. Ju fler börjar tro på det desto närmare vi kommer ditt :)

      Radera
    2. Håller helt med. Jag glömde att ta med varningstecken för börsen. Mitt första inlägg på "bloggen" var att beskriva varför marknaden var övervärderad. Att ha ett inlägg som sågar börsens utveckling måste närmast vara unikt. Känns fel att göra "reklam" för bloggen genom att posta länk till det inlägget. Men vill du se på varningstecken så finns det gott om här:
      http://jordholmen.blogspot.se/2014/04/marknadens-vardering2014-04-13-jag.html

      Radera
    3. Välskrivna inlägg som värd att lägga in i blogglistan.

      Bra inlägg om avkastningskrav och det just det som jag har motiverat för att avstå från köp:

      "Vill man spekulera kan man säkert köpa Alfa Laval idag och hoppas på den nya superkonjunkturen. Men även med de mest optimistiska prognoserna så framstår Alfa Laval och många andra bolag som oerhört dyra. Jag kommer själv inte sänka mitt avkastningskrav och det är värt att komma ihåg att gränsen mellan att investera och spekulera är hårfin, det är lätt att hamna på fel sida."

      Radera
  8. Pga räntenivåerna finns det få alternativ till aktier om man vill får en avkastning på några %. Det är ju företagsobligationer eller fonder som investerar i dem eller preferensaktier.
    Börsen som helhet ger väl ca 3% i direktavkastning ?
    Sedan tror jag det är för många som ropar "Vargen kommer.." (börsen toppar nu ) för att man ska avstå från att investera, man får vara lite mer noggran bara i vilka aktier man investerar i nu.
    Att kunna köpa på dina önskenivåer, tror jag inte kommer att bli möjligt de närmaste 15-24 månaderna.
    Med dagens räntenivå så har jag ca 110% i aktiemarknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte säga att det helt fel att inte vara fullinvesterad just nu. Dock problemet för mig är att den höga värderingen ger relativ lågavkastning (främst för de säkrare aktier som jag gillar). Då känns inte lika intressant att försöka hitta några köp för tillfälligt. Personligen är jag bredd att vänta några år utan att oroa mig för det.

      Radera
    2. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/372369?programid=3626

      Enligt ny forskning kan man (historiskt) under vissa perioder få vänta upp till trettio år på att få tillbaka pengarna av investerade aktier, om dessa aktier inte gav utdelning. Ekonomiekot lördag, 20 min radioprogram från SR.

      Radera
    3. Det tror jag säkert. Själv har jag sett det några gånger (fast kanske inte 30 år) upp till 10-15 i en del extrema fall i ganska bra bolag.

      De höga värderingarna är direktavkastningen är så låg att den har svårt täcka aktiekursförlusterna.

      Radera
  9. Jag hat trott på en börsnedång ända sedan jag.började med aktier. Hittills har jag haft fel hela tiden men det är onekligen svårare.att.hitta intressanta
    bolag så jag tar det lugnt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två som har haft/har samma problem :)

      Radera
  10. Du får travlt når boblen brister - tror du ikke at det vil være klogt stille og roligt at fortsætte med opbygning af FinBas Portföljen? Mvh og god sommer Ole

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det kommer. Just det också tanken med FinBas - där jag i lugn i ro analys bra och samtidigt vänta på nedgång :)

      Här är nästa bolag som står i tur:

      http://40procent20ar.blogspot.com/2014/04/finbas-och-analyslistan.html

      Radera
  11. Ytterligare varningssignaler: Alla kompisar pratar om/köper aktier. Normalt helt ointresserade. Nu sms:ar dom dagligen hur mkt +/- det är. Galet... Själv hittar jag inget prisvärt, parkerar det jag får in i Spiltan räntefond.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar bli så. Det påminner mig lite om 2000 och mesta dels 2006/2007 när många nyintroduktioner övertecknades och gick bara upp kraftigt. Tex: PVE, Odd Molly, KVG osv. Bara Arcams värdering ger mig rysningar i kroppen.

      Radera
  12. Tycker Ratos känns köpvärd men jag har väntat och jag tror jag kan få den under 57 kr under året men likt förbaskat så vill den inte ner till 57 kr. Irriterad att jag missade köpa på 52 kr förra året...grrr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som Ratos har hittat stabil grund omkring 60. Om tror på Ratos och framtiden så tror jag att det är bättre om du köper en lite nu och vänta på nedgångar under 60 och sen längre ner.

      Intressant direktavkastning på nästan 5%. Om du tror på uthållig kassaflöde och som kan växa längre fram så är det inget fel på värderingen.

      Radera
  13. Intressant att veta var du själv stoppat pengarna nu. Jag har dem på sparkonton men efter veckan sänkning äter väl "kommande" inflation upp det roliga.

    //
    Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog en säkrare ränteliknande placering eller Spiltan räntefond har inte bestämd mig än.

      Radera
    2. Det är roligare att köpa aktier än räntefond, det är en förklaring till att många köper nu utöver att kurvorna pekar uppåt för nästan allting.

      Men jag tror att jag kommer att vara tacksam över att ha en större summa likvider att investera den dagen då börsen fallit till rimliga nivåer. Jag kommer under tiden att satsa på Spiltans räntefond. Har även amorterat på lån nu.

      Radera
    3. ... men jag behåller förstås mina placeringar i aktier också även om de inte fylls på just nu. De som är köpta till bra värdering och till rimligt pris. Ca 80% aktier för närvarande. Men räntedelen kommer att öka.

      Radera
    4. 80% låter ganska rimligt. Själv kommer ha en riktlinje omkring 70% vid dessa höga nivåer.

      Radera
  14. Nån som har ett bra tips på räntekonto hos bank med insättningsgaranti?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kanske finns bra info?

      http://www.compricer.se/sparande/

      Radera
  15. Vad jag ser är att fler och fler i kommentarsfält på bloggar och ekonomitidningar har börjat ropa att en krash är nära.. Både börsen och bostadsmarknaden. Fler och fler verkar ropa vargen kommer tom Aftonbladet eller Expressen hade en artikel om att Börskrashen var nära..

    För mig känns det då snarare som att vi kommer att ha en mångårig uppgång alternativt stiltje..

    Vad skall man då köpa för att få avkastning på pengarna..?

    Jag tittar på Ratos som är bespottade men jag vill ha dem billigare.

    Mekonomen är heller inte jättedyra men billigare tack.

    Jag gillar inte att sälja men Axfood känns dunder övervärderat..

    Har handlat tre olika REIT med 5,5 - 6% direktavkastning med mer än 10års historik med höjd utdelning varje år.. Men nu gick ju dollarn upp till väldigt hög nivå så det också känns halvt ointressant.. Blir nog att börja samla kassa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det är det som jag är rädd för - att stå utanför utan utdelningar :(

      Som buffett säger säger - Att ha kassa är som att ha luft men vill inte ha allt för mycket av det goda heller :)


      Vad skall man då köpa för att få avkastning på pengarna..?

      Fast jag tycker ändå att det man ska fokusera på säkerhet än avkastning. Det kan bli dyr historia att jaga högre avkastning i dessa tider.

      Radera
  16. Kanske stämmer påståendet att börsen inte toppar förren korta räntan är högre än långa räntan? Har sett grafer från USA som stöder det påståendet men är osäker det stämmer på sverige då jag har mindre data tillgå i det fallet.

    Den korta är hur som helst lägre än den långa ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har du en kort diagram:


      http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22678/Allmant/Sveriges-ekonomi/Aktuell-Pong/31243/EK0204/32296/


      och en längre:


      http://1.bp.blogspot.com/_yXw4bIcY1sc/TRxfHtMuYGI/AAAAAAAABHo/WTOc-Zrbb5Q/s1600/bol%25C3%25A5ner%25C3%25A4ntor1985-2010.gif


      Vet inte men jag hittar ingen tydlig samband.

      Radera
  17. Hej!
    Tack för en mycket intressant och bra blogg!
    Jag skulle tycka att det vore väldigt intressant om du kunde göra en analys av Fingerprint Cards. Vad anser du om bolagets värdering, framtidsutsikter osv? Anser du att aktien är köpvärd idag? Om inte, varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nick! Fingerprint är tyvärr ingen bolag som jag skulle vara intresserat. Jag tror jag kan gissa vad som kan hända tekniken om 3-5 år.

      Radera
  18. Din forward NetEnt kom med en kanonrapport - sicken vinstmaskin! Dessutom börjar nu intåget på den stoooora amerikanska marknaden.... Detta kräver nog nu en 4020analys av bolaget ... hehe .... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Både Nibe och Net visat sig bra plock. Jag tycker fortfarande att både Net Entertainment och BioGaia är intressanta att kolla närmare på. Få se när det blir? :)

      Radera
  19. Jag hade hoppats på ett inlägg om BitCoin när jag såg första bilden. Äger själv ett fåtal bitcoin, man vet aldrig vad som händer framåt även om hög risk är involverad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe! Jag hittade bilden av BitCoin av slup men tänkte att den presenterar den höga riskaptiten :)

      Radera
  20. Ber om ursäkt för jag lämnar topic men hur lägger man en lista av bloggar man gillar som uppdateras med senaste inlägg likt du har i vänsterkant?

    BitCoin är intressant tittade för första gånge på det i går blev lite villrådig om det kunde vara något för mig som kanske var bättre än t ex paypal etc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det i blogger du frågar så är det:

      Utforma -> Layout -> Lägg till en Gadget -> Blogglista.

      Radera
  21. Ja, det ser osäkert ut nu med ett Europa som kan hamna i deflation och framförallt på kort sikt så kan ju olje- och gaspriserna stiga tyvärr på grund av ukraina-krisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mer krisen i Irak och Libyen som påverkar oljepriset.
      Inte bara gasen utan flera exportföretag kommer påverkas av Ukraina sanktionerna.
      Jag tycker stora problemet är att lejonparten av alla nyprintade stålar inte går till riktig ekonomisk aktivitet utan stannar i tillgångsbubblan.

      Radera
    2. Jo! Det bara att börsen verkar inte bry sig så mycket om problemen kring Europa/Ryssland eller i Mellanöstern. Men det kommer...

      Radera
  22. Ja många intressanta bloggare nu en tycker jag är Aktiefokus som nu skrev detta i ämnet ev övervärderad börs:

    ”Men samtidigt är räntan låg och konjunkturen inte stark, så att det skulle vara nära en börstopp är jag inte så säker på. Många ropar på vargen men det är inte så lätt att förutse. Nedgången kan lika gärna komma om 3 år som i morgon. Men som sagt struntar jag i börsens värdering och jag fokuserar på de enskilda bolagens värdering.

    När börsen går ner kommer det inte vara roligare att ha en diversifierad portfölj än att ha en fokuserad, för diversifiering är inget bra skydd mot börsfall. Det är inte fokusering heller, men genom att ha lågt värderade bolag med potential till uppvärdering bör det göra det lättare att hålla fast i de innehav man har och inte sälja något i panik.”


    Så är det många har suttit i flera år nu och väntat på en börsnedgång som inte kommit. Man vet att korrigeringar kommer men inte när.och det är bättre att koncentrera sig på bolagen och hur det går för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sagt! Dock tyvärr så är (i alla fall de bättre bolagen) de flesta bolagen övervärderade. Pga fonder, diversifiering och indexsparande så går de flesta aktier upp på samma gång. Lika så ner det går ner.

      Det är det som är den stora dilemmat. När allting går upp så har man mer kassa men dåligt med investeringsalternativ. När allting går ner så räcker inte kassan länge :(

      Men hur som helst så håller jag med dig att fokus bör läggas på enskilda bolagens värdering och inte börsens eller indexutveckling.

      Radera

Senaste Inlägg!