torsdag 7 augusti 2014

Värdeinvestering! Men Ryssland då?

När jag tänker på värdeinvestering så kan jag inte låta bli fundera på alla kända citat som:

"buying a dollar for 50 cents"

“Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful.”

“Buy when there’s blood in the streets“

Samtidigt kända investeringshistorier som när Sir John Templeton mångdubblade sitt kapital när han köpte över 100 bolag som kostade under 1 dollar under andra världskriget. Lika så när Peter Lynchs Sverigeresa i 1985 investerade i Volvo som på den tiden hade lika mycket i kassa som börsvärdet. Sen alla Buffetts fantastiska investeringar i bolag när ingen annan ville ha.

Ryssland - en sexig möjlighet?
Jag funderade på det just när jag läste DI:n artikel om Skagens  förvaltare Kristoffer Stensrud som tyckte att det var en "väldigt sexiga tillväxtmöjligheter till låga priser". 


Fast idag har han bara 6,9 % i Ryssland i Kon-Tiki. Men sista tiden har det kommit fler och fler röster som tycker att Ryssland har blivit så pass attraktiv värderat (ca 3-5 P/E) och att det kan vara lönsamt ur Risk/Reward. Det har till och med gått så långt att bloggaren Miljonär innan 30 som har investerad 1 miljon i Rysslandsfonder.  

Den tuffa verkligheten för värderinvestering
Investeringsmetoden som de flesta långsiktiga investerare pratar om i teorin men när man kommer till verkligheten så blir komplexiteten i själva värderingsbiten uppenbart. Oavsett om det handlar om enskilda bolag eller länder. Balansräkning eller vinst/kassaflödesprognoser så är det fortfarande oerhört svårt. Vad är det billigt och vad är det dyrt? Samt hur kan man definiera risker på sikt?  

Vad tycker du? Skulle du kunna tänka dig investera i Ryssland? 

PS: Själv äger jag inga "tillväxtländersfonder" och kommer troligtvis inte heller äga i fortsättningen!

35 kommentarer:

  1. Som alla andra sådana historia berättas de av de som har vunnit pengar. Man hör inte från de som har också satsat men förlorade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jo, jag ska satsa. Men små belopp så att jag kan göra det en gång till om krisen förvärras.

      Radera
    2. Fundering - om du nu ska satsa små belopp - Kanske bättre köpa Kon-Tiki som har redan har en 7% exponering? Troligtvis så har de köpt relativt bra bolag.

      Radera
  2. Jag skrev såhär i april.

    http://nothingbutreturn.blogspot.se/2014/05/ryssland-uppdatering.html

    Jag hade en ETF på småbolagsindex. (Dom är lägst värderade) Men sålde efter dom sköt ner flygplanet. Tror dock inte man behöver stressa för att det är verkligen enorma mängder kapital som har strömmat ut ur landet.

    Men egentligen är svaret ja. Men jag drog min etiska gräns när dom sköt ner ett plan fullt med oskyldiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inlägg! Just det är det som är oerhört att säga om framtida risker till och med om det ser ut som att risken är minimal. I detta fall stora politiska risker samt som du är inne på - etiska aspekter på det hela.

      Radera
    2. Jag fattade exakt samma beslut. Får se hur långt minnet är innan det känns oemotståndligt att gå in igen... :/

      Radera
  3. Här är en trevlig ETF om man är intresserad av att investera i Ryssland.. Kan dock inte uttala mig särskilt mycket om ämnet, dock är det ju bara att konstatera att bolagen i Ryssland är billiga just nu! De tjänar ju faktiskt bra med pengar och de största innehaven i ETFn har höjt utdelningen i en 5 års period som jag ser som ett hälsotecken... Dock kan ju det alltid bli billigare!

    Länk till ETFn:
    https://www.avanza.se/borshandlade-fonder/om-fonden.html/158349/market-vectors-russia-etf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt ETF:n historiken så kan kursen gå ner med ytterliga 50% innan den når samma nivåer som under 2009 :)

      Radera
  4. Har redan haft tur med Gazprom som jag köpt och sålt under våren. Nu är kursen nere på trevliga nivåer igen så jag inväntar något läge ta en position igen hoppas på tursam spek.

    Det får bli mitt rysslandsäventyr :)

    apropå etiska beslut som iofs är upp till var och en så torde det vara svårt köpa aktier alls om man är "renlärig".

    SvaraRadera
  5. Till Anonym:

    Hur köpte du Gazprom? Via mäklare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här bilden borde avskräcka? Eller kanske inte :)


      https://www.tradingview.com/x/UcNFGV9z/

      Radera
    2. Jag köpte mina hos aktieinvest, de handlas i GBP och finns med om du söker efter aktien under handla.

      Ännu bättre kan vara Lukoil men den finns inte med i urvalet hos dem.

      Norilsk Nickel skulle vara trevligt men samtliga dessa är något svårare för mig att handla.

      Se upp med ADR:s i USA om de har utdelning de tar extra avgift på den typen av papper.

      Följer redan de andra stora energibolagen så jag tycker inte det är svårt chansa på ryssarna när läge uppstår

      Radera
  6. Intressant frågeställning. Jag skulle inte ha några som helst problem att bli partner med någon entreprenör i exempelvis Thailand, Italien, Brasilien... Men aldrig i Ryssland. Hur bra kompisar vi än är så kan spelplanen helt plötsligt förändras. Plötsligt bestämmer sig Herr Putin för att utlänningar inte ska få ta ut vinst i Ryssland... eller nåt annat lika dumt. Det är väl det vi ser just nu? Inte så mycket att man tror ryska bolag ska gå dåligt, utan mer att man helt enkelt inte litar på (Putin) landets lagar och förordningar.

    Ibland när något ser billigt ut är det helt enkelt inte värt mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det som gör allting så komplicerad. Hur ska kunna värdera den politiska risken när man inte ens kan lite på Herr Putte och hans styre.

      Radera
  7. Jag blir lite trött när jag läser inlägg om att det är köpläge på Moskvabörsen.

    Moskva-index ligger till och med högre nu än delar av förra sommaren (http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/08/ryssland-risk-och-verkligheten.html) och sedan dess har man invaderat Ukraina och infört nya lagar som minskar öppenheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett intressant diagram som ger lite bättre perspektiv över hur "billigt" det är på Moskvabörsen.


      Radera
  8. Håller mig undan ryssen. Ryska staten är för oförutsägbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är exakt vad många tycker - vilket kan vara smart om man inte kan avgöra riskerna.

      Radera
  9. Jag har funderat på östeuropafonder nu men som inte investerar i Ryssland. Men Balkanfonderna har väl varit billiga länge nu t.ex men tyvärr har det inte hänt så mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var skrämmande likt utveckling mellan ett Östeuropafond med ett Rysslandsfond. Kolla på den här bilden: (källa: http://www.morningstar.se/)

      http://3.bp.blogspot.com/-qLvd1GkWQtw/U-STPSEQNnI/AAAAAAAAGZg/yVDrNkwxjYY/s1600/Fonder.PNG

      Radera
  10. Gazprom har en vallgrav som andra företag bara kan drömma om. De har säkrade gasresurser för decennier framöver och framtida tillväxt kommer att drivas av Kinas enorma energibehov. Företaget är Rysslands stolthet och inte nånting som den politiska ledningen kommer att svärta ner genom att konfiskera vinster eller liknande. Mina Gazprom aktier finns på kapitalförsäkring hos Nordnet (OAO Gazprom ADR). Här ett litet inlägg om Gazprom:

    http://axtilllimpa.blogspot.se/2014/06/gazprom-mycket-vallgrav-for-pengarna.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det billigt. Ligger i samma nivåer som 2008/2009 och en yield på ca 6%.

      https://www.tradingview.com/x/UcNFGV9z/

      Men som sagt jag tycker fortfarande att det är svårt med Ryssland och Putin.

      Radera
  11. Ryssland har ett stort beroende av råvaror och vem kan bedöma det framtida priset för olja/gas med någon större säkerhet? Sedan ska man akta sig för att tron om att alla "dippar" är köplägen. Bara för att tidigare dippar varit köplägen de senaste åren behöver inte detta var det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Aktieingenjörens index-diagram visar verkligen att det är kanske inte så billigt som man tror (beroende på hur bolagens vinster utvecklas). Med andra ord det är inte alls säkert att vi har sett botten än.

      Radera
  12. Nej tack till Ryssland.
    Dessutom tycker jag att herr Stensrud är i behov av en ny frisör som inte endast har ledsyn. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bestämma sig redan tidig vad man INTE ska investera i kan faktiskt vara tidsparande och dessutom slippar man mycket bekymmer :)

      Radera
  13. Ryssland som land är jag väldigt skeptisk till men tror att deras börs kommer kunna vara högre värderad om ca 2 år än vad den är idag.

    Dock anser jag det vara för tidigt att gå in allt för tungt just nu då det verkar vara ett kallt krig med sanktioner till höger och vänster som lär fortsätta sätta käppar i hjulet för den Rysska ekonomin.

    Mvh,
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till och med om det kan vara "botten" så har jag svårt att förstå hur man kan vara bredd att gå inte tungt som en del gör. !!??

      Radera
  14. f.d. Analysera Mera9 augusti 2014 00:30

    Skulle inte gå in i Ryssland av flera anledningar. 1. Vill inte stödja ett land som är skit på en mängd olika områden och bryter mot lagar till höger och vänster med mänskliga rättigheter/korruption och annat. 2. I en bok jag läst så visas det statistik på att länder där det är oroligt inte lyckas och därför alltid har inbyggd risk och väldigt låga P/E. 3. Om bolagen inte delar ut pengar så kommer det ändå inte spararna till godo när ständigt är P/E 5 och egentligen borde vara gigantisk direktavkastning. 4. Farligt investera i länder där ledarna och makten historiskt har tagit vad de vill ha vid alla tillfällen. Säg att du äger skog och en kommer förbi med maskingevär och säger du kan numera betrakta skogen som min. Det är bara lite mer än 20 år sedan sådant hände. Det finns en mängd länder i Afrika/Asien och Sydamerika som är mindre säkra än Ryssland. Men jag hänvisar till litteraturen av Per H Börjesson. Sverige ska alltid vara huvudmarknaden för investeringar av 3 anledningar. Billigast, inga valutakursdiff eller avgifter, historiskt sett en av världens bästa aktiemarknader och vi har förtroende som är högt + att det är lättast att kunna sin hemmamarknad. Sedan kan man istället komplettera med andra länder som har hög tilltro USA/UK/Tyskland/Norden osv.

    Ska man väl investera utomlands känns det som att både Kina och Indien är mer intressanta men där finns också en mängd risker både politiskt, på finansmarknaderna m.m.

    Titta bara på de bloggarna som cashat in mest. Försäkringar i lilla Norge. Jag tror många söker för exotiska investeringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkter. Måste hålla med att redan i Sverige finns det många fina bolag och sen har du hela Norden. Räcker det inte så får man börja på USA :)

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Mycket fokus på mr Putin. Det som inte tagits upp här är att Putins ställning inte är så kompakt som många tror. Största oppositionsparti är kommunisterna med Zjuganov som ledare sedan början på nittiotalet. Överst på kommunisternas reformagenda står ett förstatligande av alla råvarubolag, smaka på den!

      Min personliga upplevelse är att ryssar är less på det ojämlika samhälle de lever i och dras till kommunisternas budskap. Så jag tror att det är en stor risk att kommunisterna på allvar kan hota putin i kommande val och jag tror inte marknaden har diskonterat denna risk

      Radera
    4. Tänkte på detta nyhetsklipp från SVT när jag du nämnde Putins Ställning.

      http://www.svt.se/gomorron-sverige/putins-stallning-ohotad

      Radera
  15. Rubeln pressas också. Om man ser också det som en dipp borde man väl därmed på uppsidan dessutom räkna en valutaåterhämtning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt. Fast det behöver inte helt negativ med svag valuta. Nu vet jag inte hur mycket Ryska bolag som exporterar utomlands men det kan gynna exportbolagen och vinsten ökar i takt med nedgången i valutan. Det är just vad som hände med USD. Nedgång i dollarn = högre vinster för stora exportbolagen.

      Förresten såg nyligen denna artikel - Intressant om man nu verkligen funderar på att investera i Ryssland.

      http://www.bloomberg.com/news/2014-08-08/why-this-man-is-betting-big-on-russian-stocks.html

      Radera

Senaste Inlägg!