Kort om H&Ms nuvarande storlek:
-38 Marknader
-2206 Butiker
-87 000 Medarbetare
-127 Mkr i Omsättning
-18,7 Mkr Vinst
Det motsvarar ca: 8,4 miljoner i vinst/butik och med ett PE tal 20 så värderas varje butik i snitt till:
168 miljoner
168 miljoner/butik känns onekligen dyrt men det är fortfarande ett P/E-tal på 20 :). Med andra ord man betalar för den framtida tillväxten och förhoppningsvis om 5 -6 år kan P/E-talet gå ner till 10!
Under 2010 öppnades 218 butiker vilket motsvarar 11 % i ökning. Det är lite längre än snittet där senaste 11 åren har antalet nya butiker årligen har ökat med ca 12,5 % - 13 %. Förklaringen är:
Totalt öppnade vi 218 butiker netto under räkenskapsåret, vilket var något färre än de 240 som vi hade räknat med ursprungligen. Även om vi såg en viss återhämtning i konjunkturen var ekonomin fortsatt svag i många länder vilket ledde till att flera köpcentra där H&M hade planerat att öppna, aldrig färdigställdes. Långsiktig kvalitet ligger till grund för varje beslut om var vi öppnar butiker och vi kompromissar aldrig om bästa affärsläge. Det vi söker är alltid kombinationen av bästa affärsläge och bästa affärsvillkor, det gäller såväl H&M som våra övriga varumärken. H&M äger inga egna lokaler, vilket ger flexibilitet och möjlighet till förändring. Vi vill alltid finnas på bästa affärsläge, och vad som är bästa läge ändras med tiden. Genom att hyra lokaler kan vi utvecklas i takt med våra marknader.
Det låter självklart utmärkt att H&M fokuserar på lönsamhet. Stark ägarkontroll gör att bolaget kan inrikta sig på vad som är viktigt på långsikt. Så här ser planerna kring årets nya butiker:
2011 planeras expansionen att fortsätta på samtliga H&M-marknader. De största expansionsmarknaderna förväntas bli Kina, Storbritannien och USA. Nya marknader 2011blir Rumänien, Kroatien och Singapore samt, via franchise, Marocko och Jordanien.
Dessutom växer H&M ganska försiktigt, (utan att ta stora risker) med nya koncept/varumärken som:
-H&M Home
-COS
-Monki
-Weekday
-Cheap Monday
Online i USA!
Kring årsskiftet 2011/2012 planeras onlineförsäljning i USA.
Belöningsprogrammet!
Som ni vet så började H&M med belöningsprogram för alla medarbetare och det motsvarade ca 17 512 Kr för varje anställd i samband med att Stefan Persson gjorde en stor gåva på 1 Miljard . Nu när utdelningen har växt med 1,5 kr så kommer den öka med ca 248 miljoner. Det är lika med 10 % av utdelningsökningen (1,5 kr * 1655 * 10% ). Med andra ord en ökning på 2 851 kr för varje anställd.
För varje anställd i H&M får 20 363 kr i belöningskontot.
För att uppmuntra deras långsiktiga engagemang och visa vår uppskattning startade vi 2011 ett långsiktigt belöningsprogram, H&M Incentive Program. Programmet omfattar alla medarbetare enligt samma grundprinciper, oavsett lönenivå, position och ålder.
Medarbetarna är nyckeln till H&M:s framgång och för att visa sin uppskattning startar H&M ett belöningsprogram för alla anställda. Programmet påbörjas 2011 med en gåva från familjen Stefan Persson om cirka 4 miljoner H&M-aktier till ett värde av cirka 1 miljard kronor (baserat på aktiekursen per den 6 september 2010) till Stiftelsen H&M Incentive Program. Syftet är att uppmuntra och uppmärksamma långsiktigt engagemang samt att ytterligare stärka H&M som en attraktiv global arbetsgivare. H&M avser också att, i normalfallet, göra årliga avsättningar till stiftelsen motsvarande 10 procent av utdelningsökningen i förhållande till föregående års aktieutdelning. Avkastningen på stiftelsens tillgångar fördelas till de anställda, oavsett lönenivå och position, över tid, vilket betyder att de anställda får ta del av H&M:s förväntade värdetillväxt på samma sätt som en aktieägare.
Programmet startar 2011. De första andelarna i stiftelsen tilldelas de anställda under 2011. Om årsstämman 2011 beslutar om den föreslagna utdelningen om 9:50 kr per aktie, kommer tillskottet till stiftelsen från H&M 2011 att uppgå till MSEK 248 vilket kommer att kostnadsföras i andra kvartalet 2011.
Tycker att det är bra när det nämns "sociala medier" i årsredovisningen. Det visa att H&M har nytänkande och fokusering på att kunna nå sin målgrupp.
Iphone- och Ipad App!
Apparna har redan laddats ner fler än 2,2 miljoner gånger. Vid lanseringen i augusti 2010 var iPhone-appen den mest nedladdade av alla applikationer på nästan samtliga H&M:s marknader. Via H&M:s iPhone- och iPad-appar kan kunderna se de senaste kollektionerna och kampanjerna, ta reda på vad som är på gång hos H&M och var närmaste butik ligger.
Vad ska man säga? Helt vansinnigt!
Det motsvarar nästan 1 000 nedladdade app / butik. Man kan dra två slutsatser:
1-Att IPhone är populär.
2-Att Målgruppen som använder IPhone också intresserat av H&M.
Facebook!
H&M har i början av 2011 över 6 miljoner fans på Facebook och får i snitt mellan 40 000 och 60 000 nya fans i veckan
Fler än 130 000 människor följer H&M på Twitter där de kan dela med sig av idéer och synpunkter och snabbt få svar på frågor
Youtube
På YouTube läggs nya modefilmer och reportage ut varje vecka och under 2010 hade filmerna fler än 5,5 miljoner visningar
Styrelsearvoden
Ett utmärkt exempel för Investor/Wallenbergarna på hur arvoden för styrelsen borde se ut!
Årets utbetalda styrelsearvoden uppgick i enlighet med årsstämmobeslut 2009 till SEK 3 875 000 (4 250 000). Styrelsearvode betalades enligt följande:
Stefan Persson, ordförande……......…..1 350 000
Mia Brunell Livfors……………………..375 000
Lottie Knutson…………………………..375 000
Sussi Kvart………………………………450 000
Bo Lundquist……………………………450 000
Stig Nordfelt……………………………..500 000
Melker Schörling………………………..375 000
Övriga ersättningar och bonusar!
Det bästa är att det inte finns några konstigheter som i många andra börsnoterade bolag som aktierelaterade förmåner, optioner, och annat som gör att det blir jobbiga utspädningar på antalet aktier.
”Det finns inga utestående aktie- och aktiekursrelaterade incitamentsprogram för styrelsen”.
En utmärkt årsredovisning för långsiktiga aktieägare. Ni som undrar på kortsikt så tror jag att H&M kommer fortsätta ha problem/kostnader på grund av (eller snarare tack vare) att vi har stark ägare som tänker långsiktigt och kommer fortsätta med låga priser, kunderbjudanden och marknadsföring för att förstärka varumärket. Jag vet inte om ni har märkt men jag har nu börjat se H&M-reklam lite överallt. Samtidigt låga priser. Här har ni några senaste exempelpriser/erbjudanden:
Missa inte senaste telefonkonferensen för Delårsrapporten Q1-2011. Den är på engelska men det kommer en del bra information längre fram.
Tack för strålande inlägg! Jag lär mig mycket från din blogg. Det kan man säga att din hemsida är en av de bästa värdeinvestering hemsidan!
SvaraRaderachliu
Fantastiskt!! Du är kung!
SvaraRaderaDu verkar forkorta bade miljard och miljon med stort M vilket gor att det ser lite lustigt ut nar du skriver at en butik varderas till 168 Mkr medan hela HMs omsattning var 127 Mkr...
SvaraRadera# 1 & 2 Tackar!
SvaraRaderaAnonym
hmm! Det ska vara miljoner :)
Glad påsk!
SvaraRaderaMiljardär och Miljonär
En gång hade W. Buffett stor förlust när han köpte ett flygbolag året innan. I hans åretsrapport sa han till Bergshire Hataways aktieägare. Han sa, någon frågade ett stort flygbolags ägare, "Hur kan man bli en miljonär?" Ägaren svarade, "Du kan börjar från milardär och köper ett flygbolag!"
chliu
Chliu
SvaraRaderaTack detsamma!
Han har rätt. Kolla bara på SAS! Warren Buffett har varit inblandat i en del dåliga affärer. Här är en av annan bra citat från WB:
---------------
"But anyway. So along comes 1989 and I´ve got a lot of cash. And no one misled me in any way shape or form. And I mean this was 100% my decision to invest in USAir. And I put money in it. Seth Scofield CEO of USAir at the time, you can´t find a better human being or manager than Seth Scofield, but he is operating with revenues based on market factors and cost that are not based market factors, and that´s a recipe for a lot of trouble."
So I now have this 800 telephone number, and if I ever get the urge to buy an airline stock I dial this number. And I say my name is Warren, and I´m an "air-o-holic," and then this guy talks me down on the other end"
Alle der interesserer sig for H&M vil gøre sig selv en stor tjeneste ved at læse din Blogg, bedre analyser af H&M findes ikke - jeg læser dem hver gang med stor interesse.
SvaraRaderaVenlig hilsen og god påske.
Ole
En grundläggande förståelse för hur sociala medier fungerar vore lämpligt. Att "Sociala Medier" namedroppas i en ÅR betyder inget.
SvaraRaderaAnnars är det mycket bra inlägg som publiceras på denna blogg!
Vad anser du om bolagen Beijer Alma samt Bahnhof i dagsläget?
SvaraRaderaUnderbart i vanlig ordning!
SvaraRaderaIntressant att se hur HM går nu efter utdelningen... Tänkte förresten höra vad som är felet med blogglistan till vänster? Övriga bloggares inlägg syns inte,(dvs på din blogg ser man andra bloggar, men det står deras gamla inläggsrubriker).. Fattar du vad jag menar? Vore kanon om detta går att fixa på nått vis, är ju kanon att följa alla bloggar via dig :)
Ole
SvaraRaderaTack! :)
Anonym
Självklart behöver det inte betyda något fast det som är ändå intressant är att lyfta fram H&M:s fokus kring - kommunicera med sina kunder genom nyteknik.
Det visar ändå en nytänkande och flexibilitet vilket är inte så enkelt för en så stor bolag.
Anonym
SvaraRaderaJag har inte kollat på Bahnhof men när det gäller Beijer Alma är har bolaget haft en fantaktisk bra vinst/utdelningstillväxt.
-Bra marginaler
-Trevlig Total avkastning på kapital
-Högt soliditet för att vara en industribolag.
-Tror också att bolag har bra finansiell ställning och lågskuldsättning(räntebärande skulder)
Däremot är det viktigt att kolla på värderingen. Den ser ganska lågvärderat ut ett p/e på 14-15 och en direktavkastning på 5% är lockande.
Det som man ska kolla extra noga på senaste 3-4 kvartals ovanligt stora omsättning/vinstutveckling. kan det fortsätta på samma sätt?
Kanske man får ett bättre info. den 5/maj då kommer Q1-2011!
Anonym
SvaraRaderaJag misstänker att det pga webbläsaren som inte uppdaterar senaste förändringarna i blogglistan.
Har också liknande problem och ibland uppdaterar jag flera gånger innan jag kan se nyaste inläggen!