Så i detta inlägg har jag tänkt bara fokusera på om det
går hitta margin of Safety om vi ska börja fundera på det otänkbara - att börja
anpassa H&Ms värdering för de längre marginalerna. Det känns också tryggare
att fokusera på nedre delen av intervallet om det inte går som man har tänkt
sig.
Marknadens negativa reaktion
Marknadens och analytikernas förväntningar var ca 11 VPA
för 2012 och 12,50 för 2013. Vissa hade till och med ännu högre förväntningar
för 2013 vilket är en förklaring till hur H&M kunde snabbt gå till 250 från
210 på några månader. Så om det var en positiv överreaktion så kan denna
nedgång blir tvärtom och i bästa fall kan man återigen få kurser runt 200
strecket. Man ser redan många nedgraderingar av H&M och till och med Placera
är plötsligt osäkert för H&M på
kortsikt vilket borde tolkas negativ när de tidigare gick ut med - H&M äralltid köpvärd på lång sikt. Det verkar inte vara köpvärd längre nu när H&M börjar bli
billigare.
Varför är det så viktigt med marginaler
Hur kommer det sig att analytikerna kunde ha så höga
förväntningar. Jo! Rapporten för Q2 hade en del marginal förbättringar vilket
gjorde att många trodde en fortsatt ökning av marginalerna. Nuvarande 12-mån omsättningen
är ca 119 200 Mkr
och den nuvarande vinstmarginalen på 14,2 % ger en VPA på 10,23 kr
Om vi hade däremot hade en vinstmarginal på 18 % (den
högsta marginalen under 2010) så hade VPA varit:
13,03 kr.
Det ger en rullande p/e 19 (för en aktiekurs på 250) men
pga den nuvarande VPA på 10,23 så har vi istället rullande p/e 24,4.
Med andra ord en procent förändring av vinstmarginalen
påverkar vpa med 0,72 kr med nuvarande omsättning. En minskning av
vinstmarginal från 15 % till 14 % ökar värderingen (P/E) från 23,1 till 24,8.
Marginalerna översikt
Nu har jag uppdaterat den tidigare översikten för
marginalerna och vilket man ser tydligt den kraftiga nedgången på senaste 2
åren.
För tillfälligt har jag inga höga förväntningar för
H&Ms marginaler närmaste tiden och det beror på:
-Större expansionstakt med 300 butiker för 2011/2012.
-Högre expansion för COS, Monki och Weekday.
-Nya Konceptet ”& Other stories” ska komma igång
redan nästa år med 8-10 butiker. Planer på att den ska ha högre expansionstakt
än tex: COS och Monki.
-Nya Online satsningar i nya marknader så som USA och
mobilanpassningar av hemsidan för flera marknader.
-Utmanande marknad med större prisnedsättningar.
-H&M generella strategi att erbjuda ”lägre priser”
för att behålla och öka marknadsandelar.
-Högre kostnadsinflation som slår inköpspriset och
bruttomarginalen.
Inte så konstigt att marginalerna inte hänger med när
H&M växer i olika fronter som den gör. Jag kan också tänka mig att de
längre marginalerna kommer att vara med ett tag till. H&M själv säger att
de har bra kostnadskontroll och visst om man jämför med t.ex. konkurrenter som GAP
och Inditex. Men personligen gillar jag inte när lönsamheten påverkas negativ
pga tillväxten. Till och med H&M nuvarande längre marginaler så är de
fortfarande bland de högsta marginalerna bland huvudkonkurrenter:
H&Ms offensiva tillväxtstrategi
Med en Offensiv taktik kan man säga – ”företag med en god
finansiell ställning kan fokusera på att vinna marknadsandelar genom expansion.
Att investera kraftigt i en lågkonjunktur kan vara mycket framgångsrikt,
särskilt om konkurrenterna saknar resurserna för att göra det. Investeringarna
kan handla om att öppna nya butiker, fräscha upp befintliga butiker, förvärv
men även om att locka över duktig personal från konkurrenterna. Företag med en
sämre finansiell ställning får däremot istället fokusera på att sänka
kostnaderna och försöka effektivisera den befintliga verksamheten”.
H&M tycker jag passar in i den offensiva bilden och H&M både finansiell styrka och kunnande för att kunna fokusera på att växa som de har gjort mer än 50 år. Däremot blir jag lite fundersam över den nya konceptbutiken - & Other Stories. Butikkonceptet ska erbjuda "ett bredd sortiment av skor, väskor, smycken, kosmetik, underkläder och kläder i många olika prisklasser i ett högre prissegment med fina kvaliteter med stor vikt vid detaljer".
Om man kollar H&Ms sido-verksamheter som COS,
Monki och & Other Stories så ser man att man fokuserar mer och mer på högre
prissegment och kanske det finns en bra anledning till detta. Kan vara svårare
och svårare med lönsamheten vid lågprisklass?
Andra frågor!
Jag tycker att den viktiga frågan är - om H&M verkligen
har bra kontroll på kostnaderna? Om H&M väljer att ha längre marginaler för
att kunna ta marknadsandelar och stärka sin varumärke mot kunderna för
framtiden? Vilket innebär att de kan sänka kostnaderna när de vill för att återgå
till tidigare lönsamhet.
Eller om H&M är tvungen att sänka priserna (hålla
priserna låga) för att kunna behålla nuvarande försäljning?
H&M kan klara detta lägre lönsamhet många år till men
anledningen till att H&M har varit så bra är deras mycket fina lönsamhet som
inte får bli mycket sämre än den är nu.
Den andra frågan blir om marginalerna kan växa återigen i
fortsättningen? Som Defensiven säger: ” Marginalerna borde kunna förbättras över tid tack vare
stordriftsfördelar (billigare inköp, sprida fasta kostnader över större volymer).”
Men jag kan inte låta bli undra hur
hållbar är H&M redan höga marginaler? Tidigare har jag skrivet många gånger
att man inte ska förvänta sig att för hög tillväxt pga de redan höga
marginalerna och en lägre vinsttillväxt (9-10%) förväntningar på sikt av den
nuvarande butikstillväxten (12-13%) är sund.
Margin Of Safety vid låga marginaler
Så nu till värderingen och hur låg ska man börja köpa
H&M om man är lite pessimistisk att H&M klarar återgå till högre
marginaler? Om vi räknar med nuvarande 12-mån omsättning ökar till 122 000 Mkr
och räknar med en låg och väldigt troligt omsättningstillväxt, 10 % årligen,
närmaste åren.
Jag tycker att vi kan börja med den nuvarande låga
vinstmarginalen 14 % (i fall om den inte går tillbaka). Personligen tycker jag
att det är ganska låg och borde en bra gräns för nedre delen av lönsamheten för
H&M i fortsättningen.
Det ger en helårsvis på 10,32 kr för 2012. Och om man
tycker att p/e 20 är en bra värdering för köpa aktien så ska börja köpa vid 210 kr. Vill man vänta till lägre värderingar t.ex. p/e 17-18 så ska vänta till
190-180 kr.
Dessutom kan man se vad en omsättningstillväxt på 10 %
årligen med 14 % vinstmarginal ger för vpa 4 år framåt. Om man tycker att
H&M borde ha ett P/E 17 om 4 år så kan värderingen gå upp till 270 kr. Tycker
man att p/e 15 är mer realistisk om 4 år i fall om H&M tillväxt minskar så
kan man vänta sig en aktiekurs på 240-250.
Vad ger den för avkastningen om 4 år om aktiekursen går
upp till 250? (utdelning inräknat efter skatt)
Inköp 220 - Totalt årlig avkastning: 6,9 %
Inköp 210 - Totalt årlig avkastning: 7,8 %
Inköp 200 - Totalt årlig avkastning: 9,4 %
Inköp 190 - Totalt årlig avkastning: 11,3 %
Den totala avkastningen ser ganska intressant ut. Vid 200
så får man nästan 10 % årlig avkastning:
-Om marknaden värderar H&M vid P/E 15-16, vilket ganska
låg värdering
-Om omsättningstillväxten växer 10 procent årligen vilket
är också ganska låg tanke på att antalet butiker växer med 13 % årligen.
-Och om H&M lyckas bibehålla en ”relativ låg”
vinstmarginal på 14 %.
De stora förlorarna är de som köpte H&M
vid 250 eller ännu högre. De kan bara förvänta sig en årlig tillväxt i linje
med direktavkastningen minus utdelningsskatt vilket blir 3 - 3,5 % i snitt. Hoppas
att ni som har läst mina tidigare inlägg om inköpspriset och avkastning och att inte
köpte H&M till vilket pris som helst.
Nackdelen är att jag inte kan förvänta mig en
högre utdelningstillväxt som tidigare om H&M i
värsta fall fastnar i lågmarginal närmaste tiden. Men det kan man justera om
man lyckas köpa H&M vid 180-190 eller ännu lägre fast jag är ganska tveksam
om det sker om inte det händer något oväntad med hela börsen.
Varför ska man köpa H&M?
Slutligen till en mycket intressant fråga som jag har
lästa hos lundluppen - det finns så många andra bra bolag som har lägre
värdering och högre tillväxt och varför ska man köpa H&M?
Jo! Det handlar om en enda sak - säkerhet. Jag är mycket
tveksam om det finns så många bolag som är ganska säker på att man får sina
växande utdelningar (vissa håller säker inte med). Men tänker i termer
sannolikhet så borde H&M vara bland de högsta i Stockholmsbörsen. Inte den
som växer snabbast utan säkrast där man vet ändå att man har ett bra ”Margin Of
Safety”. Då tänker jag i form av att man vet ändå vilket vinst intervall
bolaget kommer ha närmaste tiden och samtidigt har bolaget rätt så stabil
försäljningstillväxt. Det finns ett bolag som är lite bättre än H&M i
säkerhet och det är Axfood. Men problemet med livsmedelsbolaget är att den inte
växer. Ska man då köpa en direktavkastning på 5 % som inte växer? Knappast intressant
men om direktavkastningen går ner till 7 % eller mer då är jag intresserat.
Bra inlägg!
SvaraRaderaHej 4020
SvaraRaderaJeg håber at du vil få tid til at følge et par andre aktier ligeså "tæt" som H&M - når du er færdig med Børsdata. Sådanne analyser giver virkelig indblik og forståelse for bolaget.
Mvh Ole
Ole
SvaraRaderaDet kommer jag försöka göra. Dels kommer jag hitta mer intressanta bolag tack vare börsdata och dels kommer jag kunna lättare bevaka mer detaljerad fler bolag eftersom jag kommer att uppdatera varje bolag kvartalsviss.
Den slutliga målet är att kunna få nästan samma bevaknings som jag har gjort för H&M. Dvs de diagrammen du ser i inlägget och den tidigare FA-Översikten. Då kommer den kommer den bli riktigt bra, men det är långt kvar innan vi är där. Först ska börsdata lanseras och i bästa fall sker det ca 1 mån :)
Hej,
SvaraRaderaHMs resultat detta kvartal hade mycket med valutaeffekter att göra.
detta är inget du pratar om i texten vilket jag tycker är synd, det är en relevant analys i sammanhanget.
Hm har i snitt de senaste åren varit prissatt till P/E 29.
Så P/E under 20 tror jag vi kan glömma, särskilt med tanke på tillväxten.
Sanslöst välgenomarbetat inlägg.
SvaraRaderaBra jobbat.
De nya konceptbutikerna är nog till för att ha högre marginaler, samma fabriker producerar lite dyrare kläder för att kunna säljas i lite mer exklusiva butiker. De lär bygga flera koncept, t.ex sport och inredning, kanske ett renodlat svindyrt koncept.
Sen valutaeffekterna tycker jag du missar.
Sen undrar jag om du kollar på cases som är som är i startgroparna för att växa och bli nya HM. Vilka andra bolag känner du har samma möjligheter?
Bra skrivet.
SvaraRaderaMen du nämner inte världsekonomin som också påverkar marginaler negativt. Pga den ekonomiska krisen som härjar i världen så spenderar folk mindre pengar på kläder, så för att vinna/locka så många kunder man kan, så pressar klädbolagen priserna och därmed sina vinstmarginaler ganska mycket i dessa tider. H&M hänger med och pressar sina priser också. Så jag tror när världsekonomin återigen börjar snurra, så kommer försäljningen av kläder att ta fart igen, då behöver inte klädbolagen slås om kunder "lika mycket" som idag, och kan höja priserna i butikerna. Då kommer marginaler att stärkas också. Så frågan är när vänder ekonomin uppåt? Ja, när tillräckligt stor berg med skulder har sanerats så att man kan påbörja lånefesten igen, och det lär dröja några år till.
Anonym
SvaraRaderaJag tog valuta-effekten i tidigare inlägg i samband med försäljnings- och omsättningsrapport för Q3.
Den är faktiskt inte så stor om man jämför med föregående år. Senaste kvartalet var 4% sämre pga valutan men den siffran var 10-12 %.
Jag tror att vi får början anpassa oss för P/E-20 och tom. lägre i framtiden pga den lägre vinsttillväxten. Tänkt att H&M för ca 10 år sedan hade en årlig vinsttillväxt på mellan 30-50 % och idag ska vi vara nöjda med 10%. Självklart det har mycket med marginalerna att göra.
Anonym
SvaraRaderaTack! Har eget intresse att kunna bevaka H&M närmare :)
Nya konceptet - Jo! Misstänkte det. Det kan inte vara så enkelt att kunna klara av marginalerna till de priser H&M säljer fast deras styrka är deras enorma storlek. Tex: när H&M var mindre så hade deras marginaler var mycket sämre än dagens.
Sen när man kollar på vad H&M satsar på är - COS, Monki vilket är högre prisklass än traditionella H&M.
"Sen undrar jag om du kollar på cases som är som är i startgroparna för att växa och bli nya HM. Vilka andra bolag känner du har samma möjligheter?"
Inte så många - tidigare hoppades jag på Clas Ohlson i samband med England lanseringen. Men insåg snabbt att Clas Ohlson har svårt att konkurrera med andra butiker som säljer nästan samma saker och dessutom har lägre priser och mer sortiment.
Så tyvärr så känner jag inte så många bolag som kan växa som H&M.
Investor
SvaraRaderaDu har säkert rätt där. Fast jag ändå hoppades/hoppas att H&M prisklass ska kunna ha en större fördel i sämre tiden (vilket också har till en viss del eftersom H&M fortfarande har en relativ hög lönsamhet).
Men om man ska tänka efter så har du rätt när det gäller H&M pressar sina priser för kunna fortsätta konkurrera i en tufft marknad när nästan alla andra butiker har haft rea väldigt länge. När jag kollar på dagens priser H&M har på sina butiker så känns det som att det fortfarande samma priser som 1999/2000 och vilket är kanske inte så konstigt när det går ner för marginalerna.
Tack för bra inlaga som alltid. Jag är mest intresserad av det lägre segmentet du nämner för köp och en äldre FA jag gjort som kanske är inaktuell numera sade en kurs runt 300:- om 5 år. OBS jag använder väldigt snåla siffror i mina egna FA för min egen skull ;)
SvaraRaderaÄr det bara jag som tycker det är svårt navigera bland dina äldre inlagor och tillbaka till de senare? Får kanske träna mer då jag gillar läsa dina alster.
Anonym
SvaraRaderaDu kan säkert hitta den om du kolla på "Etiketter" (till högre sidan) och ordet "H&M".
http://40procent20ar.blogspot.se/search/label/HM
http://40procent20ar.blogspot.se/search/label/HM%20Bevakning
Har skrivet många inlägg om H&M och vet inte exakt vilken det kan vara men jag misstänker att då handlade om när lönsamheten skulle komma tillbaka och räknade troligtvis på en vpa på över 11 kr och vinstmarginalen 16% eller högre. Då skulle H&M kunna då gå upp till 300 eller över vid en PE 17-18.
Så med andra ord 250-300 kan vara ett intressant intervall 4-5 år framåt beroende på hur lönsamheten ser ut och vad marknaden kan tänka sig betala.