En oväntad positiv delårsrapport med 20 % förbättrat rörelsemarginal fick upp aktiekursen över 180 kr. Ni som fyndade kring
140-150 kan vara nöjda. Då är frågan om vi nu ser en trendskifte med nya
marginalförbättringar eller om det är bara en engångsföreteelse. Den aktiva
insiderhandeln före rapporten kan vara ett tecken på återgång till tidigare
vinstnivåer. Det kommer bli intressant att se om vi får aktiekurser under 150 igen i framtiden.
Rullande vinsten
Den rullande vinsten har ökat till 8,91 kr / aktie. Efter
en snabb koll både på rullande- och kvartalsvinsten inser man att årsvinsten
vid bokslut (Q4) kan hamna över 10 kr. Det är framför att föregående Q4
påverkades negativ av nedskrivning på ca 1,3 kr. Sen om marginalförbättringarna
fortsätter så är det inte orealistisk att förvänta sig en vpa över 11 kr.
Viktigaste framåt
Det som är viktigast för Mekonomen är
lönsamhetseffektiviseringar. Jag tror inte att man ska förvänta sig någon
omsättningstillväxt närmaste tiden. Här nedan kommer en rullande omsättningshistorik som i
princip visar stillastående omsättning senaste åren direkt efter Meka-förvärvet.
Samtidigt ser vi en nedgående marginaltrend som
förhoppningsvis går tillbaka till tidigare nivåer. Det man ska komma ihåg är
att Meko-Gruppen omsätter idag nästan dubbelt så mycket innan förvärvet på
Sorensen och Meka. Det gör att marginalerna påverkar slutliga vinsten ännu mer.
Därför blir det extra viktigt att omsättningen är svag uppgående med förbättrade marginaler om man ska förvänta sig vinsttillväxt.
Svar till konkurrensen
Autobutler ett danskt bolag som satsar på att komma i den
svenska marknaden. Bolagets koncept bygger på en hemsida som där kunderna kan jämföra priser från olika verkstäder. Detta har gjort att Mekonomen tillsammans med andra
stora bilverkstäder har nyligen startad en egen hemsida som heter Lasingoo. Jag ska inte
säga så mycket mer om de två alternativen men här kommer lite jämförelse siffror:
Förändringar i kassaflöde
I tidigare inlägg hade jag skrivet rätt mycket om
kassaflödet. För helåret 2013 så var FCF 14 kr per aktie i jämförelse med
redovisade vinsten 8,56 kr. Nu börjar man se att 2014 påverkades negativ på
grund av förändringarna av rörelsekapitalet. Men den grundläggande kassaflödet är
fortfarande stark. Senaste operativ kassaflöde före förändringarna på rörelsekapital ligger på 529 Mkr (2013: 525 Mkr).
Men det är årsvariationerna som främst på förändringarna på
rörelsekapital samt investeringar påverkar det fria kassaflödet positiv eller
negativ vissa enskilda år. För Mekonomens fall handlar det närmare om en negativ
diff på 150 Mkr (4 kr /aktie) för 2014 på grund av högre kapitalbindning i varulager och
kundfordringar.
Om man ska räkna fram FCF för att göra ett bättre bedömning för att hitta ett rimligt utdelningsnivå vid bokslut så ska både förändringar på rörelsekapital och den totala investeringarna måste tas hänsyn till. Däremot om man är ute efter ett mer Owner Earnings-värde så kan man faktiskt räkna bort förändringarna i rörelsekapital främst i växande bolag där ökning i varulager blir ett slags investering. Däremot om bolaget inte växer så bör förändringarna i varulager, leverantörsskulder osv jämna ut sig på sikt.
Just för 2014 ser det ut som FCF kan hamna omkring 8,5 - 9,5
kr och antagligen lär det bli motsatt positiv effekt för 2015. Ska man försöka
hitta ett mer snittvärde så borde 12 kr i FCF vara mer rimligt. Med antagande:
OP: 550
Rörelsekapital: -50
Investeringar: -70
FCF: 430 Mkr
Jag skulle gissa på en oförändrat utdelning på 7 kr under 2015 (för räkenskapsåret 2014). Det borde vara det mest rimliga pga den svaga FCF samt Mekos höga skuldsättning.
Tack för tipset 4020! Gick in ganska precis
SvaraRaderapå 141. Känner mig väldigt nöjd idag.
Roligt att höra - grattis!
RaderaGrattis, jag var sugen men kunde inte riktigt ta mig tid att analysera. Jag får hoppas på motgångar ;-).
SvaraRaderaTack! Som jag brukar säga för många bolag att analysera och för lite tid.
RaderaTack så mycket! Jag ska ärligt erkänna att jag litade på värderingen i Finbas den här gången. Mina egna värderingar är inte mycket att hänga i grannen. Tycker du gör ett lysande jobb med bloggen men hoppas på lite mer frekvent bloggade i framtiden. Och fler bolag till Finbas.
SvaraRaderaTack! Fler bolag ska definitiv in i FinBas men samtidigt får man vara försiktig med att ha för många bolag. Det är faktiskt få bolag som passar in i FinBas vilket är också styrkan med strategin :)
RaderaTack! Gick in tungt på 141kr. Hoppas det håller i sig. Tack för e n bra blogg..
SvaraRaderaBra köp! 31 % avkastning på kursen & en utdelning på 5% till våren = 36% Inte dåligt :)
RaderaDu lär få ett bra YoC i samband utdelningstillväxten i framtiden.
Även till jag tacka för din strålande blogg.
SvaraRaderaJag gjorde mig av med Ratos på 52kr som där jag låg cirka 15% back, för de + likvider så köpte jag på mig mycket mekonomen. Mitt första köp var på 155kr och så köpte jag ända ner till 139,75kr.
26% i skrivande stund.
Tack! :)
Stark gjort - inte det lättaste sälja en förlust aktie framför ett bolag som Ratos.
RaderaSälja eller ligga kvar, vad tror ni om framtiden? Är relativt ny inom ämnet och alla tips godtas. Tack för en mycket bra blogg också. Lärt mig mycket av det lilla jag kan om aktier. =)
SvaraRaderaSjälv kommer jag äga den långsiktig just för den fina möjligheten med kassaflödet och utdelningarna. Det är inte alltid man får liknande värderingar på bra bolag.
RaderaSamtidigt kan jag förstå de som vill sälja för att ta hem en vinst eventuellt köpa tillbaka om det kommer en ny nedgång.
Japp, tänker faktiskt ligga kvar så känns skönt att även du bekräftar att du gör detsamma här.
RaderaTack som sagt för bra blogg!
Valde att inte köpa då jag ser en tydlig framtids hobild mot affärsidén. Dagens elbilar som säljs utan förbränningsmotor behöver inte ens ett serviceavvtal bromsar gör de med elmotorn till stor del. Personligen tror jag övergången till elbilar kommer gå snabbare än vad vi tror. Största hotet har ju varit räckvidd. Idag kan du ta dig 40 mil på en laddning.
SvaraRaderaIdag sitter ni som vinnare och jag gläds med er. Bolaget har ju många fina år framför sig såklart. Tror ni jag har helt fel med min analys eller kan jag missat något som de kan tjäna pengar på vid en sådan övergång?
Tack för en av de bästa bloggarna. Gillar verkligen strategin!
Mvh
Patrik
Intressanta synpunkter om framtiden och jag håller med att branschen kommer att förändras för eller senare. Sen frågan är om Meko kan dra nytta av det eller inte?
RaderaDet som är säkert är:
1-Antalet underhålls- & rep.timmar kommer att minska.
2-Bilarna kommer vara mer teknisk komplexa. Mer kompetent personal samt avancerade tekniska utrustning.
Fast det är långt kvar till dess.
De största förlorarna kommer vara de mindre verkstäderna med små resurser för att överhuvudtaget kunna konkurrera med märkesverkstäderna. Där kommer både Meko & Meca som ett slags samarbetspartner hjälper till fristående verkstäder med både kunnande och teknik. Dessutom stordriftsfördelar när de växer.
Med andra ord både för- och nackdelar :)
Här kommer en intressant artikel om bilverkstädernas framtid:
http://www.bisnode.com/Sverige/Nyheter-inspiration/Nyheter/bilmekanikerbranschen-det-ar-tufft-att-driva-bilverkstad-idag/